Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Locomotive 264 van Stichting Stoomtrein Goes Borsele

NameSik
TractionDiesel-elektrisch
ManufacturerWerkspoor, Amsterdam
TypeSik
Works number717
Year build1936
Gauge1435 mm
LocationGoes
Ready for service?ja
Weight21 ton
Total length7,220 m
ClassificationBo
Power85 HP (62,5 kW)
Max. speed60 km/h
Traction details

Diesel Electrisch

Orig. ownersNS, Strukton
Historical numbersNS 264
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verf├╝gbar

Locomotor 264 is onderdeel van de deelserie 254-280, die Werkspoor Amsterdam in 1936 voor NS bouwde. De 264 was oorspronkelijk voorzien van een viercilinder dieselmotor type Stork Ganz GT4x150, begin jaren ’60 vervangen door een Stork Ricardo R153 driecilinder diesel, en heeft een elektrische installatie van Heemaf. Na haar NS-jaren kwam de 264 in de jaren ’90, bij de opsplitsing van NS, terecht in de boedel van Strukton, waar ze overbodig was en zodoende werd overgedaan aan de SGB, samen met haar zusje 262.

Vanwege de bedroevende uiterlijke toestand en een aantal technische problemen is in de periode 2008-2010 groot onderhoud uitgevoerd aan deze sik. Daarbij werd een compleet gereviseerde ruildieselmotor geplaatst, die al enkele jaren daarvoor door enkele medewerkers aangepakt was. Verder werd het uiterlijk grondig aangepakt en zover als mogelijk teruggebracht in de oorspronkelijke toestand van 1936. Dat betekent dat de motorhuif weer uit één geheel bestaat en bijvoorbeeld het rolgordijn voorop in ere werd hersteld. Vele andere details werden ook aangebracht: houten treeplanken volgens oorspronkelijk ontwerp, staartschijfhouders en belhouders aan het machinistenhuis zijn enkele voorbeelden.

Twee essentiële elementen ontbreken nog om te kunnen spreken van een volledig historisch verantwoorde 264. Om te beginnen is dat de dieselmotor, maar enkele jaren geleden heeft de SGB een in zeer goede staat verkerende Stork Ganz-motor van het juiste type kunnen verwerven. De bedoeling is die op termijn in te bouwen. Verder ontbreken uiteraard de automatische koppelingen, maar ook die zullen uiteindelijk weer op de 264 verschijnen.

De 264 wordt ingezet voor alle voorkomende werkzaamheden, waarbij ze vanwege het vele werk dat in de opknapbeurt is gaan zitten enigszins ontzien wordt. In ieder geval rijdt ze steevast de historische goederentreinen op de SGB-spoorlijn.

Links

Data maintained by:
Ralph van Meer, email: destoomtrein(a)home.nl
Steef Janssens, email:
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure