Motor unit 76 van de Museumtram Nederlands Openlucht Museum (NOM)
Traction | Electric |
---|---|
Manufacturer | Openlucht Museum Arnhem |
Year build | 1998 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Arnhem |
Ready for service? | ja |
Weight | 22 ton |
Total length | 12,6 m |
Classification | Bo\'Bo |
Power | 130 kW /176 HP (95,6 kW) |
Max. speed | 70 km/h |
Traction details | 4 x 32,5 kW motor per as |
Orig. owners | Replica van een motorrijtuig van de Gemeente Electrische Tram Arnhem (GETA) |
Historical numbers | GETA 76 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Op het moment dat bij het Openlucht Museum de keus is gemaakt om een tramtrace aan te leggen is men ook begonnen om een replica te bouwen van een Arnhemse tram.
Een originele Arnhemse tram was helaas niet meer voorhanden, dit omdat de remise, waarin praktisch alle trams stonden, tijdens de slag om Arnhem zwaar getroffen was en men toen in Arnhem besloten heeft om het trambedriijf niet meer op te bouwen, maar te vervangen door trolleybussen, welke tot op de dag vandaag nog rijdt, zij het met modernere bussen.
Dit motorrijtuig is een replika van de serie 70-75 en men heeft het daaropvolgende nummer 76 aan dit motorrijtuig gegeven.
De GETA 76 heeft de motoren, schakelkasten en weerstanden van de ooit aanwezige RET 530. De Java-draaistellen (trucks) van de 76 zijn geheel nieuw gebouwd evenals de bak zelf. Helaas gaat het verhaal dat de trucks van de RET 530 afkomstig zijn, maar dat berust op een misverstand.
De RET 530 was van de TS-werkgroep Frans Hals, die daar in 1993 (en verder) een replica NZH A 500 van wilde maken. Dit project is niet uitgevoerd en daardoor konden de onderdelen gebruikt worden voor de opbouw van de GETA 76.
Ondanks het feit dat de Arnhemse tram op kaapspoor reedt (1067 mm) heeft men de replica op normaalspoor gebouwd, om zo ook makkelijker andere trams te kunnen inzetten.
Op 18 augustus 1994 begon men met de bouw van dit motorrijtuig. Op 21 januari 1997 vertrok het voor de beproevingen naar Amsterdam en keerde op 16 februari 1997 terug in het openluchtmuseum waarna het ingezet kon worden.
Data maintained by:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure