Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Tipping wagon 201 van the Decauville Spoorweg Museum - DSM

1

2345
ManufacturerDu Croo & Brauns, Amsterdam
TypeOud model kiplorrie met 0,75m3 inhoud - voor duw/paardentractie
Year build1920 (ca.)
Gauge700 mm
LocationStrandvonsten Museum, Castricum
Ready for service?ja
Weight0,75 (ca.) ton
Classification2
Orig. ownersTuinders Cooperatie Velddriel / Cornelissen, Nieuwwaal
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

DU CROO & BRAUNS - AMSTERDAM (NL)


In 1906 start de in Surabaja geboren ir. E.A. Du Croo in een eenvoudige loods te Amsterdam de bouw van smalspoormaterieel. In 1908 start hij een samenwerking met P.J.C. Brauns en de firmanaam veranderd in de N.V. Du Croo & Brauns. Later word de naam veranderd in Constructiewerkplaatsen, v/h Du Croo & Brauns. Producten als lorries en wagens worden onder de handelsnaam DUCROBRA aangeboden.

De in 1917 opgerichte dochtermaatschappij N.V. Machinefabriek Du Croo & Brauns te Weesp legt zich toe op de bouw van locomotieven. Veel materieel wordt naar Indie verscheept.


TYPE


Bovenstaande kiplorrie met 0.75m3 inhoud is van een ouderwets type. Er zijn bij ons weten niet veel D&B kiplorries bewaard gebleven. De lorrie heeft als bijzonderheid de houten beschermlatten om de kipwagen makkelijker, zonder pijn aan de handen te kunnen duwen. Ook bijzonder zijn de koppelhaken en deze lorrie is waarschijnlijk gemaakt met paardentractie op het oog. De vastzethaken of 'lummels'bedoeld om de kipbak te zekeren tegen onvrijwillig omkippen zijn van het ouderwetse type. De haken aan de zijkant van het frame dienen om er een remhout in te steken. Ook bij deze lorrie valt de mooie afwerking van Ducroo producten weer op. Helaas zijn de oorspronkelijke fabrieksplaatjes in het gebruik verloren gegaan.


GESCHIEDENIS


De lorrie is afkomstig van 'Tuinderscoöperatie Velddriel'. De lorrie belande bij Cornelissen Speciaalmachines die een lijntje op hun bedrijfsterrein hadden om zware stukken te vervoeren. Omdat de lorrie niet erg belangrijk was voor de bedrijfsvoering kon ze in 1992 geruild worden tegen twee schamellorries. Het was daarmee de eerste kiplorrie in de DSM verzameling toen nog te Bruchem.


HUIDIGE STAAT / TOEKOMSTPLANNEN / MUSEALE STATUS


Omdat al vanaf het starten van de collectie het 'conserveren boven restaureren' concept werd gehanteerd is de lorrie nooit gerestaureerd maar nog steeds bewaard in haar gebruiksstaat. In de afgelopen jaren kreeg ze af en toe een poetsbeurt met olie ter conservering. De lorrie vertegenwoordigd een mooi gedetailleerd en ouderwets exemplaar van een kiplorrie met 0.75m3 inhoud. In Bruchem werd de lorrie nog wel in werktreintjes ingezet. Nu wordt de lorrie vanwege de bijzonderheid gespaard. Ze wordt enkel op open dagen uit de loods gehaald en in een historisch lorrietreintje mee de baan op genomen.

Links

Data maintained by:
Arnoud Bongaards, email: decauville_nl(a)yahoo.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure