Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Multiple Unit 766 van Stichting Hondekop (Stichting Mat '54 Hondekop-Vier)

De 766 langs het perron van het spoorwegmuseum. Foto: T. Goorman

ManufacturerWerkspoor, Utrecht
TypeMat'54, ELD 4, Plan P2
Year build1960
Gauge1435 mm
LocationAmersfoort
Ready for service?ja
Status NRRA
Weight213 ton
Total length97,0 m
ClassificationBo'Bo'+2'2'+2'2'+Bo'Bo'
Power2134 HP (1.568,5 kW)
Max. speed140 km/h
Traction details

Electrische installatie: Heemaf, Hengelo

Orig. ownersNederlandse Spoorwegen (NS)
Historical numbers766, 1766
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

Treinstel 766 is het enige overgebleven vierwagenstel van het type Mat'54, beter bekend als Hondekop. Het treinstel kwam op 6 mei 1960 in dienst en kreeg in maart 1965 haar eerste ATB-installatie ingebouwd. Het stel onderging diverse kleine revisies en moderniseringen. Grote revisies werden gegeven in de tweede helft van 1967 en in het begin van 1978. Na deze tweede grote revisie kwam het stel met een grotendeels nieuw coach-interieur als IC-treinstel en met het nummer 1766 op de baan.

Op 12 september 1984 ging er iets niet goed in Hoorn en kwam het stel in zig-zag-vorm op twee sporen terecht en ontspoorde. Als gevolg hiervan stond het stel meer dan een half jaar in de Hoofdwerkplaats Haarlem. Na herstel reed het stel nog een aantal jaren rond, om op 16 januari 1992 te worden teruggenummerd in 766 (wegens instroom van de locs 1700). Omdat nog een laatste kleine revisie zou worden doorgevoerd werd het stel op 17 maart 1992 voor ontasbesting naar Roosendaal gestuurd. Hierna werd (wegens een doorschuifactie) bij de revisie de BDk 767 in treinstel 766 geplaatst. Het stel werd na deze revisie op 22 oktober 1992 weer afgeleverd, en heeft daarna tot 13 januari 1996 bij NS in de reizigersdienst gereden. Daarna volgden nog enkele sloop- en overbrengingsritten.

Op 7 februari 1996 werd treinstel 766 feestelijk overgedragen aan de Stichting Mat'54 Hondekop-vier. Na enkele jaren in een afwijkende uitvoering te hebben rondgereden (om verwisseling met een sloopstel te voorkomen...) werden de neuzen van het stel in de zomer van 1999 weer NS-geel. geschilderd. Tenslotte werd het treinstel in oktober 2000 (Bk + A) en maart 2001 (B + BDk) groen geschilderd, waarbij de bagageruimte overigens niet werd teruggebracht in de originele staat. Dit geldt ook voor het interieur, aangezien terugbrengen daarvan in de originele staat een zeer kostbare aangelegenheid is.

Voor filmopnamen over de treinkapingen in de jaren '70 is de 766 in 2007 weer geel geschilderd. Het stel wachtte daarna lange tijd te Amsterdam Dijksgracht op de verdere uitwerking van de revisieplannen. Sinds 2012 is te Amersfoort gewerkt aan de cascorevisie van de 766. Sinds 2016 is het stel weer rijvaardig en inzetbaar.

Zie voor meer info de website van de Stichting Mat'54 Hondekop-vier!

(bron: website Stichting Mat'54 / HOV maart 1997)

Links

Data maintained by:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure