Carriage NS RD 7659 van the Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Manufacturer | Fa J.J. Beijnes, Koninlijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens, Haarlem |
---|---|
Type | Plan D / WRD |
Year build | 1951 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Blerick |
Ready for service? | nee |
Weight | 48 ton |
Total length | 22,500 m |
Classification | 2'2' |
Max. speed | 140 km/h |
Orig. owners | Nederlandse Spoorwegen (NS), Stoomstichting Nederland (SSN) |
Historical numbers | RD 7659, 51 84 87-40 111-0 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Het gecombineerde restauratie- en bagagerijtuig is in 1951 nieuw voor NS. De rijtuigtypes worden gecombineerd omdat zowel de individuele restauratierijtuigen als de bagagewagens een forse overcapaciteit hebben. Uit oogpunt van de exploitatie is een combinatie voordeliger.
Het gecombineerde rijtuig zet NS ook in voor internationaal vervoer. Aan boord bevinden zich een bar en een keuken. In de keuken is een kolenfornuis, een ijskast, een aanrecht en een bergruimte. In de restauratieruimte is plaats voor 15 reizigers. Verder heeft het rijtuig een conducteurafdeling, een telefooncel voor de draadloze treintelefoon (die er nooit is gekomen) en een ruimte voor een informatrice (die er evenmin heeft gezeten). In 1954 wordt de restauratieruimte vergroot tot 23 zitplaatsen. Dit gaat ten koste van de bar en de informatriceafdeling. De telefooncel blijft als lege, afgesloten ruimte bestaan. In het andere deel van het rijtuig is een grote afsluitbare bagageruimte.
Na jaren vertoeft te hebben in de opslag van het Spoorwegmuseum te Blerick is in 2019 begonnen met de restauratie van het rijtuig waardoor het in Juni 2020 weer te zien zal zijn als pronkstuk in de tentoonstelling 'Tosti’s, Truffels en Treinen'
Data maintained by:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure