Carriage SS C 723 van the Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Manufacturer | Ned. Fabr. v. Werktuigen en Spoorwegmaterieel, Amsterdam |
---|---|
Type | C8c serie C 651 - 760 |
Year build | 1910 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Utrecht Maliebaan |
Ready for service? | nee |
Status NRR | A |
Weight | 21 ton |
Total length | 14,65 m |
Classification | 3 |
Max. speed | 80 km/h |
Orig. owners | Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) |
Historical numbers | '10: SS C 723 / '22 NS C 4623 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Het rijtuig telt acht coupé's voor 66 reizigers en - voor het eerst bij de 3e klasse - een retirade. Waterspoeling in het closet was in die tijd bij spoorwegen nog niet gebruikelijk. Om bij de retirade te kunnen komen waren er zijpaden vrijgehouden wat ten koste ging van de lengte van de houten zitbanken.
De rijtuigen waren voor die zeer modern, en voor de 3e klasse - ondanks de houten banken - zeer luxe. Aan de buitenzijde waren ze met houten schroten afgewerkt. De bijbehorende 2e en 1e klasse-rijtuigen waren echter met plaat bekleed.
De rijtuigen deden maar kort dienst in de sneltreinen op de hoofdlijnen van SS, want al in 1905 werden vier-assige rijtuigen gebouwd, die de taken van de drie-assers op de hoofdlijnen langzamerhand overnamen. De drie-assers degradeerden naar de stoptreindiensten.
De 110 rijtuigen van de SS-serie C 651 - 760 werden in 1921 in het nummerschema van NS opgenomen en vernummerd in C 4551 - 4660.
De afvoer begon al voor de oorlog, maar enkelen hebben het tot in de vijftiger jaren van de vorige eeuw uitgehouden. De C 4623 werd na de oorlog als rijtuig buiten dienst gesteld, maar heeft nog enkele jaren als hulpbagagewagen in goederentreinen dienst gedaan.
In 1973 werd ze na een voorbeeldige restauratie in de oorspronkelijke uitvoering als SS C 723 toegevoegd aan de collectie van het Spoorwegmuseum. (BS 21/10'08)
Data maintained by:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure