Coupling wagon 40 84 944 1 973-7 van the Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Martijn Haman
Type | U 471 |
---|---|
Year build | 1959-1960, verbouwd: 1983 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Utrecht Maliebaan |
Ready for service? | nee |
Weight | 9,00 ton |
Total length | 10,58 m |
Classification | 2 |
Max. speed | 80 km/h |
Orig. owners | Nederlandse Spoorwegen (NS) Stibans RRF |
Historical numbers | NS 7792 01 84 127 2 371-2 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
De wagen is na verbouwing aan beide zijden voorzien van een uitzwenkbare koppelboom waarin een Scharfenbergerkoppeling met een trek-duwveerpatroon is gemonteerd en kreeg als standplaats de Wph Amersfoort.
De koppelhoogte is 610mm boven bovenkant spoorstaan, zodat alleen mat'46, mat'54, DEI, DEII en DEIII treinstellen kunnen worden aangekoppeld.
Door het ontbreken van luchtaansluitingen op de scharfenbergerkoppeling is deze koppeling alleen mechanisch. De wagen is verder voorzien van een doorgaande treinleiding, buffers en trekhalen zonder schroefkoppeling.
Op het onderstel zijn in dwarsrichting 15 ballastspoorstaven aangebracht en is verder voorzien van overhoeks aangebrachte opstaptreden en hoekstijlen met handgrepen.
Later is aan één zijde de boom met automatische koppeling weer afgenomen en het normale stoot- en trekwerk weer compleet gemaakt.
In 2004 is de wagen naar de Stibans gegaan om vervolgens via RFF later naar het Spoorwegmuseum te komen alwaar de wagen alleen nog op Utrecht Maliebaan gebruikt word.
Data maintained by:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure