Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Carriage WR 136 / 94 383 Ffm van Museumspoorlijn STAR

NameWürttemberger
ManufacturerBadische Waggonfabrik, Rastatt (D)
TypeCid-wü 08
Year build1912
Gauge1435 mm
LocationStadskanaal
Ready for service?nee, in revisie
Weight15 ton
Total length13,05 m
Classification2
Orig. ownersKöniglich Württembergische Staats-eisenbahnen (K.W. St.E.B.), Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG), Deutsche Bundesbahn (DB), Mindener Kreisbahn (MKB), Westfälische Almetalbahn (WAB)
Historical numbersCi 116, 94 383 Ffm
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

Dit rijtuig is in de zomer van 2006 overgenomen van de Westfälische Almetalbahn, samen met nog vier rijtuigen van hetzelfde type. Het zijn van oorsprong Württembergse rijtuigen, die na een lange geschiedenis en een stevige verbouwing bij de Mindener Kreisbahn uiteindelijk bij de WAB terecht kwamen, die ze in 2000 liet restaureren bij de werkplaats Rastatt (D).

Rijtuig WR 136, van oorsprong een gewoon zitrijtuig, is al in de MKB-tijd tot buffetrijtuig ingericht. Bij de verbouwing in Rastatt is dit zo gebleven, en is het rijtuig in de dieselrode kleurstelling geschilderd (als ware het een bijwagen achter een motorrijtuig). Van binnen heeft het rijtuig een bar met biertap, sta-tafels en enkele zitplaatsen. Het rijtuig is in januari 2007 binnengenomen voor onderhoud en herstellingen, en in april weer afgeleverd. Sindsdien is het dienstvaardig.

Bij zijn kleine revisie in 2007 zijn de balkonplafonds in oude kleur en stijl teruggebracht, is het houtwerk opgeknapt, roest verwijderd, ramen gangbaar gemaakt en geschilderd, en zijn verwarming, verlichting en de elektrische installatie nagekeken.

Begin 2012 is het rijtuig voor een revisie binnengenomen in de werkplaats. Het remwerk en het loopwerk van de wagen hebben onderhoud gehad en de zijwanden van de wagen zijn opnieuw geschilderd, omdat het rood behoorlijk begon te verkleuren.

In 2024 is het rijtuig binnengenomen voor uitbouw van de bar en de rest van de binneninrichting. Het rijtuig krijgt banken en wordt omgebouwd tot zitrijtuig C119. Alleen e koelcel blijft behouden.

Data maintained by:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure