Open goods wagon NS 59221 GTMK van the Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Martijn Haman
Manufacturer | Westwaggon, Köln |
---|---|
Type | GTMK |
Year build | 1929 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Utrecht Maliebaan |
Ready for service? | ja |
Status NRR | A |
Weight | 11,2 ton |
Total length | 9,72 m |
Classification | 2 |
Max. speed | 80 km/h km/h |
Orig. owners | NV Nederlandsche Spoorwegen |
Historical numbers | '29: 59221 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Er zijn duizenden 20-tons houten open wagens van het type GTM gebouwd, vooral bedoeld voor het vervoer van steenkool van de mijnen in Limburg naar afnemers in geheel Nederland en in het buitenland. Ze werden gebouwd tussen 1912 en 1930. Wagen 59221 behoorde tot de deelserie 58501 - 59360, waarvan de 58861 - 59360 gebouwd werden door Westwaggon te Keulen. Vanaf 1938 kwamen stalen wagens in zwang.
Decennialang waren lange kolentreinen gezichtsbepalend op de spoorlijnen van het zuiden naar het westen en noorden.
Met het verdwijnen van steenkool als huisbrandstof verdwenen ook de lange goederentreinen en werden de houten wagens in de zestiger jaren van de vorige eeuw op één na gesloopt. Deze wagen, toen gedegradeerd tot een dienstwagen met het nummer NS 161190 voor intern gebruik, werd door de fa Jansen te Bergen op Zoom in 1990 van nieuw houtwerk voorzien en teruggenummerd in NS 59221 met de niet geheel correcte type-aanduiding G.T.M.K.
Begin 2016 werd met een revisie van het houtwerk begonnen, waarbij de planken op de goede manier werden bevetigd, de wagen opnieuw werd geschilderd en de juiste opschriften werden aan gebracht, dus met de type-aanduiding GTMK.
G = open wagen
T = tipbaar (scharnierende kopschotten maakten het mogelijk dat de inhoud van de wagen door het kiepen in langsrichting in schepen kon worden gestort)
M = draagvermogen 20 ton of meer
K = voorzien van Kunze-Knorr goederentreinrem
[BS rev 3/3'16]
Data maintained by:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure