Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Open goods wagon SM 301 van the Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven

1

Martijn Haman

2
ManufacturerG.J. Jaeger, Elberfeld (D)
Year build1916 (onderstel)
Gauge1435 mm
LocationHeerlen
Ready for service?nee
Weight8,84 ton
Total length9,1 m
Classification2
Max. speed80 km/h
Orig. ownersStaatsMijnen, DSM, Royal Haskoning DHV
Historical numbersSM 301, DSM 301, DHV 301
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verf├╝gbar

Deze tweeassige open bakwagen werd waarschijnlijk na de tweede wereldoorlog opgebouwd op een in de oorlog beschadigde wagen. Het onderstel dateert uit 1916, de gelaste bovenbouw waarschijnlijk uit 1952. Wagen 301 is onberemd maar wel voorzien van een doorgaande treinleiding. De wagens werden gebruikt voor het vervoer van mijnhout dat ondergronds werd gebruikt voor stutwerkzaamheden. Na het sluiten van de Limburgse mijnen werd de wagen door DSM gebruikt voor infrawerkzaamheden op het eigen spoorwegnet. Na de overname van DSM Rail en Haven door Raillion / DB Schenker en het verzelfstandigen van het terrein door Chemelot werd Royal Haskoning DHV de beheerder van het voormalige DSM spoorwegnet. Deze zette de 301 tot eind 2014 in voor infrawerkzaamheden. Eind 2014 werd het besluit genomen om alle in gebruik zijnde wagens die zijn uitgerust met glijlagers af te stoten uit de actieve dienst. Uiteindelijk is een drietal wagens geschonken aan de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven. Wagen SM 301 is op dinsdag 7 april 2015 overgebracht van Chemelot in Geleen naar het Nederlands Mijnmuseum in Heerlen en is publiekelijk toegankelijk.

Data maintained by:
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure