Topobjects from Hoogovens Stoom IJmuiden (HSIJ)
© Wytze Wijbenga
Sinds 2007 beschikt CSY over de General Electric lok 995
Op de foto de lok op 2 januari 2008, direct na het gereedkomen van een schilderbeurt
Op de foto de lok op 2 januari 2008, direct na het gereedkomen van een schilderbeurt
Stoomloc Tom, een Krupp locomotief van het type Hannibal werd in 1949 geleverd aan de RAG (Ruhrkohle AG) als loc D-22. De RAG D-22 heeft het daar tot 1974 uitgehouden, waarna ze (door het verlopen van de revisie termijn) terzijde werd gesteld en verkocht aan de toenmalige Hoogovens. Hier kwam ze, na revisie, indienst als KNHS 22 en kreeg de naam Tom.
Samen met locomotief 57 Bonne vormt zij het gezicht van Corus Stoom IJmuiden. Sinds 1999 vormt deze machine de ruggengraat van de stoomtreinexploitatie.
Ze staat bekend als een betrouwbare en makkelijke machine.
Samen met locomotief 57 Bonne vormt zij het gezicht van Corus Stoom IJmuiden. Sinds 1999 vormt deze machine de ruggengraat van de stoomtreinexploitatie.
Ze staat bekend als een betrouwbare en makkelijke machine.
Deze platte wagens zijn met het oog op de invasie in Europa gebouwd in de Verenigde Staten. Ze zijn ontworpen voor het vervoer van twee Shermantanks. In 1946 is de wagen vanuit een dump in Antwerpen naar Beverwijk gereden. Bij de Hoogovens is de wagen ingezet als platenwagen en als hulpwagen voor de hersporingstrein.
Bij NS hebben 50 van dergelijke wagens als railtransportwagens van weg en werken gereden in de serie 51554. Het exemplaar van Corus Stoom IJmuiden is een van de drie bewaard gebleven 'warflats' in Europa.
Bij NS hebben 50 van dergelijke wagens als railtransportwagens van weg en werken gereden in de serie 51554. Het exemplaar van Corus Stoom IJmuiden is een van de drie bewaard gebleven 'warflats' in Europa.