Speeder Handwieldraisine van the Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Traction | Muscle power |
---|---|
Manufacturer | onbekend |
Gauge | 1435 mm |
Location | Utrecht Maliebaan |
Ready for service? | nee |
Weight | 0,146 ton |
Total length | 2,3 m |
Classification | 1A |
Max. speed | ca 30 km/h |
Traction details | Het voertuig wordt in beweging gebracht door aan een boven de voetenplank opgesteld handwiel te draaien. De draaibeweging wordt door een zeer oude schakelketting overgebracht op de achteras. |
Orig. owners | SS (Maatschappij voor Exploitatie van Staatsspoorwegen) |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Het geheel houten voertuig bood plaats aan twee sectie-ingenieurs of inspecteurs van Weg & Werken. Voor de voortbeweging zijn bovendien twee krachtige personen vereist, die het van twee handvatten voorziene kettingdrijfwiel in beweging brengen.
Aan de rechterzijde bevindt zich een handrem die een houten remblok tegen het rechter achterwiel drukt. Ook de vier wielen bestaan uit houten aslagers, spaken en velgen, waaromheen ijzeren wielbanden zijn gekrompen.
De draisine moet door vier man op de rails gezet worden en weer worden verwijderd bij het naderen van andere spoorwegvoertuigen en voor het omkeren van de rijrichting.
Het voertuig werd in 1930 aan het Spoorwegmuseum geschonken en is waarschijnlijk afkomstig van station Utrecht SS, het latere 'Lijngebouw', dat in 1944 is verbrand.
(BS 24/7'09)
Data maintained by:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure