Draisine Handwieldraisine van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Antriebsart | Muskelkraft |
---|---|
Hersteller | onbekend |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Utrecht Maliebaan |
Betriebsfähigkeit. | nee |
Gewicht | 0,146 ton |
Länge über die Puffer | 2,3 m |
Achsfolge | 1A |
Höchstgeschwindigkeit | ca 30 km/h |
Antrieb | Het voertuig wordt in beweging gebracht door aan een boven de voetenplank opgesteld handwiel te draaien. De draaibeweging wordt door een zeer oude schakelketting overgebracht op de achteras. |
Urspr. Eigentümer | SS (Maatschappij voor Exploitatie van Staatsspoorwegen) |
This text is not yet available in English
Het geheel houten voertuig bood plaats aan twee sectie-ingenieurs of inspecteurs van Weg & Werken. Voor de voortbeweging zijn bovendien twee krachtige personen vereist, die het van twee handvatten voorziene kettingdrijfwiel in beweging brengen.
Aan de rechterzijde bevindt zich een handrem die een houten remblok tegen het rechter achterwiel drukt. Ook de vier wielen bestaan uit houten aslagers, spaken en velgen, waaromheen ijzeren wielbanden zijn gekrompen.
De draisine moet door vier man op de rails gezet worden en weer worden verwijderd bij het naderen van andere spoorwegvoertuigen en voor het omkeren van de rijrichting.
Het voertuig werd in 1930 aan het Spoorwegmuseum geschonken en is waarschijnlijk afkomstig van station Utrecht SS, het latere 'Lijngebouw', dat in 1944 is verbrand.
(BS 24/7'09)
Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.