Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Draisine Handwieldraisine van Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

copyright B. Schooneveld

TractievormSpierkracht
Fabrikantonbekend
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsUtrecht Maliebaan
Bedrijfswaardignee
Gewicht0,146 ton
Lengte o/b2,3 m
Asindeling1A
Max. snelheidca 30 km/h
Tractiedetails

Het voertuig wordt in beweging gebracht door aan een boven de voetenplank opgesteld handwiel te draaien. De draaibeweging wordt door een zeer oude schakelketting overgebracht op de achteras.

Oorspr.eigenaarsSS (Maatschappij voor Exploitatie van Staatsspoorwegen)
      

Het geheel houten voertuig bood plaats aan twee sectie-ingenieurs of inspecteurs van Weg & Werken. Voor de voortbeweging zijn bovendien twee krachtige personen vereist, die het van twee handvatten voorziene kettingdrijfwiel in beweging brengen.

Aan de rechterzijde bevindt zich een handrem die een houten remblok tegen het rechter achterwiel drukt. Ook de vier wielen bestaan uit houten aslagers, spaken en velgen, waaromheen ijzeren wielbanden zijn gekrompen.

De draisine moet door vier man op de rails gezet worden en weer worden verwijderd bij het naderen van andere spoorwegvoertuigen en voor het omkeren van de rijrichting.

Het voertuig werd in 1930 aan het Spoorwegmuseum geschonken en is waarschijnlijk afkomstig van station Utrecht SS, het latere 'Lijngebouw', dat in 1944 is verbrand.

(BS 24/7'09)

Data beheerd door:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.