Draisine Fietsdraisine van Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Tractievorm | Spierkracht |
---|---|
Fabrikant | waarschijnlijk Simplex |
Bouwjaar | onbekend |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Utrecht Maliebaan |
Bedrijfswaardig | nee |
Gewicht | 0,079 ton |
Lengte o/b | 1,60 m |
Asindeling | 1A |
Max. snelheid | ca 30 km/h |
Oorspr.eigenaars | onbekend (NS) |
Het eerste rijwiel werd in 1817 uitgevonden door Karl F.C.L. Freiherr (Baron) Drais von Sauerbronn. Het was een geheel houten loopfiets die in beweging kwam door je met je benen tegen de grond af te zetten. Hij noemde zijn schepping Drais-machine of korter Draisine. Het rijwiel evalueerde via velocipède en bicyclette tot het Nederlandse 'fiets'. De naam draisine bleef echter voortleven in door menskracht aangedreven railvoertuigen. De naam past dan ook het best bij deze fietsdraisine of spoorfiets. Er zijn verschillende uitvoeringen van bekend. Later werden ze ook gemotoriseerd.
De spoorfiets van het Spoorwegmuseum bestaat uit een vierwielig uit stangen bestaand onderstel, waarop naast elkaar twee fietsframes zijn gemonteerd. Elke fiets drijft d.m.v. een ketting de achteras aan. De handremmen bestaan uit onder de (niet-functionerende) sturen gemonteerde handels die m.b.v. stangen de houten remblokken tegen de achterwielen drukken.
Over de herkomst van de spoorfiets is niets bekend. (BS 29/11'08)
Data beheerd door:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.