Alle data over het Nederlandse Museummaterieel
Welkom bij de site over het Nederlandse museummaterieel.
Deze site wordt gemaakt door een onafhankelijke groep spoorwegliefhebbers met als doel om al het spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt door de spoormusea bij elkaar op een site te zetten in een doorzoekbare database.
Op deze manier ontstaat een overzicht van al het behouden gebleven spoorwegmaterieel.
Deze site is een niet-commercieel initiatief en wordt door meerdere beheerders gemaakt en onderhouden. Elke beheerder is verantwoordelijk voor zijn eigen gedeelte, en als u wilt weten wie wat beheert kunt u links in het menu klikken op "Over de NMMD".
Uiteraard waarderen wij op- of aanmerkingen en aanvullingen op de site en de inhoud enorm, en als u ons een mailtje stuurt krijgt u altijd antwoord.
Topobject van Museum Buurtspoorweg (MBS)
Ontwerp en bouw
Loc 451 werd gebouwd door Werkspoor te Amsterdam, onder fabrieksnummer 1042, geleverd in de tweede helft van 1956 aan de N.V. Nederlandsche Spoorwegen. Dit was de eerste uit een serie van tien locomotieven. Ze waren speciaal ontworpen en gebouwd ten behoeve van het goederenvervoer op de overgebleven interlokale stoomtramlijnen in Friesland, Groningen en het Westland, waarop de zwaardere diesellocomotieven zoals de series 2200 en 2400 indertijd niet konden worden toegelaten.
Historische inzet
De inzet in het noorden was vanuit Groningen-stad op de NTM-lijn naar Drachten en vanuit Steenwijk voor de dienst op de NTM-lijn naar Oosterwolde en Gorredijk. Daar waren ze de opvolgers van de diesel-mechanische locomotieven serie 161-165. Eén exemplaar hiervan is bewaard gebleven en is onder beheer van de Stichting NS 162 inmiddels geheel gerestaureerd en gestationeerd in Hoorn. en De NTM is de Nederlandsche Tramweg Maatschappij die voor de oorlog een uitgebreid net van ongeveer 350 km bezat, voornamelijk in Friesland, maar ook met uitlopers naar Groningen, Drenthe en Overijssel.
Op de WSM-lijnen in het Westland, reden deze locomotieven vanuit Delft naar Loosduinen en 's-Gravezande voor de aanvoer van steenkolen voor o.m. het verwarmen van de broeikassen en voor de omvangrijke afvoer van de in het Westland geteelde groente. Op de stations en bij de groenteveilingen werd daartoe ook uitgebreid gerangeerd. De WSM is de Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij die een lijnennet had ten westen van Delft.
Toen in de jaren zestig van de vorige eeuw het vervoer per vrachtauto sterk opkwam, de steenkolen door aardgas werden verdrongen en vele laad- en losplaatsen en ook vele lokale goederenlijnen gesloten werden, werd ook de inzet van deze locserie in bovengenoemde diensten overbodig. Daarop hebben ze nog een aantal jaren rangeerdiensten verricht vanuit de depots Feijenoord en Zwolle. De meeste locs gingen in 1971 en 1972 vervolgens naar de sloper, behalve de 451. Ze ontsprong de dans en werd in 1972 aan MBS verkocht.
Museaal verleden
Bij MBS is de loc vanaf het begin hoofdzakelijk ingezet voor extra ritten met personen- en goederentreinen, op speciale dagen en in latere jaren ook voor het arrangement 'rijd uw eigen trein'. Een steeds terugkerend probleem was echter lekkage van koelwater in het oliecarter. Vele jaren werd dit euvel steeds met noodreparaties tijdelijk verholpen, doch toen eind 2010 ook enkele andere technische mankementen aan het licht kwamen, is besloten tot een grote motorrevisie.
De algehele motorrevisie is belangeloos uitgevoerd door medewerkers van Thomassen motorenfabriek in de Steeg. Daarbij is ook gebruik gemaakt van onderdelen afkomstig van twee ruilmotoren die zich al tientallen jaren in MBS-bezit bevonden. Na de herplaatsing van het motorblok op de locomotief, volgden diverse rest-werkzaamheden en afwerking in eigen beheer, ook van de elektrische installatie. Verder werd nog enig herstelwerk aan de beplating uitgevoerd en werd een complete zowel in- als uitwendige schilderbeurt uitgevoerd, geheel volgens de specificaties zoals die bij aflevering waren aangegeven.
Waardestelling, huidige inzet en toekomst
Aan NS 451 is de hoogste status (A-status) toegekend in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed. Ze staat geregistreerd onder registernummer 082. De toelichting daarbij luidt: ‘Diesellocomotief NS 451 is de representant van een belangrijke ontwikkeling in het Nederlandse railvervoer, namelijk de invoering van dieseltractie op de door de Nederlandse spoorwegen overgenomen interlokale (stoom)tramlijnen’. Loc 451 vormt samen met enkele Nederlandse goederenwagens een ensemble. Dit ensemble geeft een lokale goederentrein/ -tram weer uit de late 50-er en vroege 60-er jaren.
De feestelijke hernieuwde in-dienst-stelling geschiedde op 10 mei 2014. Haar inzet is gelijk aan de voorgaande MBS-jaren (zie boven). Vanwege de zichtbare koppelstangen wordt de locomotief door de bezoeker soms verward met een stoomlocomotief.
Aanbevolen bronnen
- Andere locomotieven van de Nederlandse spoorwegen – N.J. van Wijck Jurriaanse – WYT
- De locomotieven van Werkspoor – H. de Jong – De Alk
- Rook waait over het Westland – Hans van Lith – Kimabo (NVBS reeks nr. 45)
- Op de Rails – maandblad van de NVBS
- Het Lokaalspoor – Periodiek van Museum Buurtspoorweg
Materieel bekijken
TS werkgr. Asd WGL1501/KLOK MIJSM Stichting Mat'54 Groenlo Eext VSM STIBANS SZB EMA DSM SHM NZH SGB S v/h RTM Waterhuizen SBM GSS Transit Oost SDL Wildlands TS Schev SMMR ISM Miljoenenlijn (ZLSM) MBS Romeo/TS Rotterdam MWL SHD HOVM Het Spoorwegmuseum SKL SSN HSIJ NOM NTM EDS Stichting 2454 Crew SRL STAR SEIN Stichting 162 Statisch materieel
Totaal 1999 objecten.