Lokomotive 3 van Museum Buurtspoorweg (MBS)
Nahme | KPEV Hannover 1702 / T3 |
---|---|
Antriebsart | Dampf |
Hersteller | Union Giesserei Königsberg Ost-Preussen Duitsland |
Typ | T3 |
Fabrik Nr. | 844 |
Baujahr | 1896 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Boekelo |
Betriebsfähigkeit. | nee |
Gewicht | 32 ton |
Länge über die Puffer | 8,300 m |
Achsfolge | Cn2t |
Höchstgeschwindigkeit | 45 km/h |
Antrieb | Stoomverdeling type Allan (Trick) |
Urspr. Eigentümer | KPEV / Kaliwerk Hansa / Eisenbahnkurier |
Historischen Nummer | Hannover 1702 / Hannover 6103 / 89 7720 fantasienummer van Eisenbahnkurier |
This text is not yet available in English
De T3 is bij de MBS de oudste machine in haar collectie. Deze loc is in 1896 door Union Giesserei Königsberg (Ostpreussen, tegenwoordig Kaliningrad, Rusland) gebouwd onder nummer 844 voor de KPEV en geleverd aan de Königliche Eisenbahn Direktion (KED) Hannover met nummer “Hannover 1702”.
Ze werd in deze Direktion ingezet vanuit het lokdepot Blomberg om vanaf hier de lokaaldienst te verzorgen richting Schieder, ten oosten van Bielefeld. Hier werd ze na een aantal jaren omgenummerd naar “Hannover 6103”.
Bij de KPEV heeft ze dienst gedaan tot 1920. In dat jaar werd ze verkocht aan 'Kaliwerk Empelde”om daar in de rangeerdienst te gaan.
Bij dit bedrijf heeft ze dienst gedaan tot 1948 en werd toen verkocht aan 'Kaliwerk Sigmundshall” in Bokeloh bij Wunstorf met nummer 1 en met de naam “Aue”.
Hier is ze tot aan 1973 in dienst geweest toen ze werd verkocht aan de “Eisenbahn-Kurier” met het fictieve nummer 89 7220. Ze is hier gebleven tot mei 1975 toen de MBS haar heeft overgenomen.
De eerste jaren bij de MBS, heeft ze een enkele keer dienst gedaan, om in 1979 terzijde te worden gesteld in afwachting van groot herstel. Haar ketel is in dat jaar afgekeurd door het Stoomwezen. De T3 wacht op algeheel herstel. Hierbij moet dus ook een nieuwe ketel gemaakt worden.
Loc staat nu tentoongesteld in het museumdepot te Boekelo.
Daten verwalted durch:
Michel Dispa, email: dispa(a)hetnet.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.