Gepäckwagen 57 (D57) van Museum Buurtspoorweg (MBS)
Nahme | NS E 4081 Snelgoedwagen |
---|---|
Hersteller | Werkspoor, Amsterdam |
Fabrik Nr. | 19844 |
Baujahr | 1916 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Haaksbergen |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Status NRR | A |
Gewicht | 16 ton |
Länge über die Puffer | 11,805 m |
Achsfolge | 3 |
Urspr. Eigentümer | Staatsspoorwegen (SS) / Nederlandse Spoorwegen (NS) |
Historischen Nummer | SS ED 129 / NS E 4081 / NS D 4467 / NS 157210 |
This text is not yet available in English
Deze snelgoedwagen is gebouwd in 1916 voor de toenmalige Staatsspoorwegen door Werkspoor onder nummer ED 129. Dit is het enige exemplaar dat nog over is uit een serie van de laatste pakwagens die voor de staatsspoorwegen zijn gebouwd. De wagen is in de jaren 20 van de vorige eeuw vernummerd in E 4081 van de Nederlandsche Spoorwegen. Onder dit nummer heeft de wagen, in de jaren 1925 tot 1930 meegereden met de Blokkendoostreinstammen in de Randstad en vervolgens in de jaren 30 van de vorige eeuw dienst gedaan als expressgoedwagen in stoomtreinen van NS. Daarna is ze vernummerd in bagagewagen D 4467. Na de oorlog is de wagen vernummerd in NS 157 210 met de verbouwing tot pakwagen voor stophout in de ongevallentrein met als standplaats Hengelo.
In 1974 is de wagen verkocht aan de MBS om dienst te gaan doen als personeelsverblijf. Ze heeft deze functie vervuld op het stukje spoor achter de Romneyloods in Haaksbergen. Ze is pas weer in 1988 van haar plaats gekomen. In dat jaar werd de huidige locloods als tijdelijke werkplaats ingericht en werd de wagen gestald op de plek waar nu de watertoren staat.
Nadat de werkplaats gereed was gekomen werd ze overbodig als personeelsverblijf en werd de wagen ingezet als gereedschapwagen. In 1996 is de wagen als E 129 in de MBS in dienst gesteld. Ze doet nu veelal dienst in de historische trein samen met de HSM905 en de Belgische rijtuigen. Ze heeft een laadvermogen van 10 ton. Tijdens de ritten dient de ruime wagen veelal voor het vervoer van fietsen.
In de zomer van 2010 heeft de wagen een onderhoudsbeurt gehad en is daarna in de bruine kleur op de baan verschenen. In 2017 is ze gerestaureerd conform de beginperiode van de Nederlandsche Spoorwegen met het nummer E 4081. In de NS periode deed dit type wagen dienst op de verbinding Enschede Noord-Haaksbergen-Ruurlo om aldaar te worden aangekoppeld aan de sneltrein naar Amsterdam.
Daten verwalted durch:
Michel Dispa, email: dispa(a)hetnet.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.