Lokomotive DL12 van die Museumspoorlijn STAR
Nahme | MaK |
---|---|
Antriebsart | Diesel-hydraulisch |
Hersteller | MaK, Kiel (D) |
Typ | 400C |
Fabrik Nr. | 400005 |
Baujahr | 1955 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Stadskanaal |
Betriebsfähigkeit. | nee, in revisie |
Gewicht | 42 ton |
Länge über die Puffer | 9,20 m |
Achsfolge | C |
Leistung | 400 PS (294,0 kW) |
Höchstgeschwindigkeit | 62 km/h |
Urspr. Eigentümer | Wittlager Kreisbahn |
Historischen Nummer | DL 1 |
This text is not yet available in English
De eerste MaK-dieselloc van de STAR kwam in 1955 als loc DL1 in dienst bij de Wittlager Kreisbahn. Na een lichte aanrijding ging de loc buiten dienst, de loc was inmiddels ook redelijk overcompleet geraakt. Zodoende kon de loc eind jaren '90 van eigenaar wisselen. De loc staat sinds januari 1999 bij de STAR in Stadskanaal, en kreeg daar op papier het nummer 12, later DL12. De loc is al jaren de meest gebruikte dieselloc bij de STAR en wordt veel ingezet, voornamelijk bij gehuurde ritten maar daarnaast ook in de gewone dienstregeling.
In de loop van de jaren zijn diverse onderdelen gereviseerd, waardoor de conditie van de loc steeds beter wordt. Zo zijn in 2002/2003 onder andere de aslagers vernieuwd. Na een revisie van de cilinderkoppen in de zomer van 2004 was de loc sinds november 2004 weer rijvaardig. Tussen januari en mei 2006 zijn diverse (motor)onderhoudswerkzaamheden aan de loc uitgevoerd. In de loop van 2006 zijn desondanks weer een aantal problemen geconstateerd, waarna de loc weer buiten dienst is gegaan. In het voorjaar van 2007 is de loc, vanwege de revisiebeurt aan loc 19, wederom onder handen genomen en vervolgens weer in dienst gesteld. In het voorjaar van 2008 is de loc opgebokt voor het afdraaien van de wielbanden, tegelijkertijd heeft wat klein onderhoud aan het remwerk en de aslagers plaatsgevonden. Sinds mei 2008 is de loc weer in dienst en doet met regulier onderhoud trouw zijn diensten.
In de winter 2011-2012 heeft de loc een uitgebreide onderhoudsbeurt gehad. Hierbij is onder meer een groot deel van het remwerk gereviseerd, is het luchtgestuurde startsysteem gereviseerd, een elektrische oliepomp ingebouwd en het reguliere onderhoud uitgevoerd. Tot slot zijn de remkranen volledig gereviseerd.
Daten verwalted durch:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.