Lokomotive V53 019 van die Museumspoorlijn STAR
Antriebsart | Diesel |
---|---|
Hersteller | Klöckner-Humboldt-Deutz AG, Köln (KHD) |
Typ | MS530C |
Fabrik Nr. | 57213 |
Baujahr | 1962 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Stadskanaal |
Betriebsfähigkeit. | nee |
Gewicht | 57 ton |
Länge über die Puffer | 10,14 m |
Achsfolge | C |
Leistung | 530 PS (389,6 kW) |
Höchstgeschwindigkeit | 57 km/h |
Antrieb | Diesel-hydraulisch: 8-cilinder V-Motor (Deutz) |
Urspr. Eigentümer | Bremer Stahlwerke |
Historischen Nummer | 19 |
This text is not yet available in English
Loc 19 is, samen met zusterloc 16, in de zomer van 2003 in Stadskanaal aangekomen. In 2004 is de loc wegens motoronderhoud aan loc 12 (MaK) acuut in de rijdende dienst opgenomen, in de loop van dat jaar is de loc tevens geschilderd in het klassieke DB-dieselrood uit de jaren '50.
De loc is in het voorjaar van 2005 buiten dienst gesteld, in afwachting van (motor)onderhoud en enkele aanpassingen. Begin juli 2006 is de loc, die sinds maart 2006 tijdelijk in Veendam gestald was, weer naar de werkplaats in Stadskanaal overgebracht. De loc heeft een gereviseerde brandstofpomp gekregen, daarnaast zijn diverse zaken nagekeken, schoongemaakt en hersteld. De loc is eind juli 2005 weer in dienst gekomen en gelijk de dienst in gegaan, ter vervanging van en aanvulling op loc 12 (MaK).
Eind 2006 is de loc wederom terzijde gesteld, nu wegens ernstige vervuiling in het koelwatersysteem. Inmiddels is dit systeem gereinigd en hersteld en zijn de lekkages verholpen. Tevens zijn de deuren in de huiven vernieuwd: deze waren ernstig verrot. De loc heeft in het seizoen 2007 geen dienst kunnen doen, omdat ook de wielbanden inmiddels aan vervanging toe zijn: vervangende exemplaren waren reeds bij de koop van de loc aanwezig. Eind 2007 zijn de wielstellen en wielbanden naar een bedrijf in Hattingen a/d Ruhr (D) gegaan, om met 6 mooie nieuwe wielbanden terug te keren. Deze zijn, samen met de rest van de loc, geschilderd. Begin 2008 is de loc weer op haar wielen gezet, en daarna technisch afgewerkt en in het klassieke Bundesbahn-rood geschilderd. Hierbij heeft de loc het semi-historische nummer V53 019 gekregen, dat verwijst naar het vermogen van de loc (530 PK) en naar haar oude nummer (19). Op 26 maart 2008 is de loc in dienst gesteld.
In oktober 2008 zijn enkele lekkages rondom de motor geconstateerd, die duidelijk maakten dat groot onderhoud van de motor nu nodig was. Dit was tot op heden nog niet gebeurd, en hier is in de winter 2008-2009 aan gewerkt. Hierbij is de motor van diverse nieuwe onderdelen voorzien, die van een Duitse werkplaats konden worden overgenomen. De inzet van de loc is nu ook voor de langere termijn gewaarborgd. Op 14 januari 2009 reed de loc een proefrit als losse loc, en op 16 januari een afnameproefrit met een trein van 300 ton. Sindsdien was de loc weer volledig in dienst.
Eind 2012 is de loc voorlopig buiten dienst gesteld, nadat schade aan het onderstel was geconstateerd.
Daten verwalted durch:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.