Güterzugbegeleitwagen Dg 284 van die Museumspoorlijn STAR
Hersteller | Onderstel: Werkspoor (1892-1907), bovenbouw: Winschoter Machinefabriek N.V. (1958) |
---|---|
Typ | Dg |
Baujahr | 1958 (bovenbouw) |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Stadskanaal |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Status NRR | C |
Gewicht | 9 ton |
Länge über die Puffer | 8,42 m |
Achsfolge | 2 |
Urspr. Eigentümer | Nederlandse Spoorwegen (NS) |
Historischen Nummer | NS 2677, NS 983 0 506 |
This text is not yet available in English
Deze wagen, een voormalige goederentreinbegeleidingswagen, kent een bewogen geschiedenis. De wagen is in juni 1958 in dienst gekomen, en is ontstaan door het plaatsen van een nieuwe bovenbouw op een onderstel van oude ex-HSM gesloten goederenwagens (NS 8988, uit de serie 7801-9478). De werkplaats Amersfoort zorgde voor de montage en de inrichting van deze wagens, waarvan tussen 1954 en 1958 in vijf series 280 stuks (serie NS 2421-2700) werden afgeleverd ter vervanging van een allegaartje aan vooroorlogse wagens. In dit type wagen, dat achteraan goederentreinen hing, zat de conducteur van de goederentrein, die dan onder andere de boel in de gaten kon houden en de wagenpapieren in orde kon maken. Daartoe was de wagen onder andere voorzien van een kolenkachel, een toilet, een schrijftafel en dergelijke.
Reeds in 1964 was het aantal benodigde wagens zodanig geslonken dat slechts 100 stuks in dienst bleven als Dg. De overige 180 stuks werden in de periode tot 1966 afgevoerd.
Deze wagen was één van de resterende 100 wagens, en kreeg in 1968 het computernummer 30 84 950 0 100-7. De rol van deze wagens raakte in de loop van de jaren '70 al vrij snel uitgespeeld, waarna vele wagens in gebruik werden genomen als dienstwagen. Op 12 november 1970 werd de wagen dan ook vernummerd in 30 84 954 1 537-1, en met vijf soortgenoten omgebouwd tot voorverwarmingswagen (voor internationale treinen). Hierbij kreeg de wagen een stroomafnemer op het dak, afkomstig van een oud treinstel Mat'36.
Op 7 augustus 1983 werd de wagen vernummerd in 40 84 954 1 537-9 en op 20-12-'91 verkreeg deze Dg zijn laatste nummer 40 84 983 0 506-4. De standplaats van deze wagen was toen Hengelo.
Op 1 augustus 1995 werd de wagen officieel afgevoerd, waarna de wagen naar de Watergraafsmeer werd gebracht om daar gebruikt te worden totdat de vaste voorverwarmingsvoorziening aldaar gerealiseerd was. Nadat de wagen ook hier niet meer nodig was ging de wagen definitief buiten dienst, en kwam op 25 mei 1997 (zonder stroomafnemer) naar de STAR, gesleept door DE-2 183, die zo nog een afscheidsritje kon maken.
Enkele jaren later werd de wagen in de STAR-werkplaats binnengenomen voor een grote revisie en ombouw tot aggregaatwagen. De wagen werd volledig gestript en opnieuw opgebouwd en kreeg hierbij haar originele bruine kleur terug.
Sinds eind 2004 wachtte de dieselmotor van het aggregaat op groot onderhoud en enkele bijbehorende aanpassingen. De wagen werd sinds die tijd alleen zo nu en dan ingezet in fotogoederentreinen. Begin 2009 is het aggregaat uitgenomen en gereviseerd, tevens zijn er wat werkzaamheden aan de ramen uitgevoerd. In 2013 kon een defect veerpakket gewisseld worden. In 2014 begon een remwerkrevisie met schilderbeurt en herstel, waarna de wagen begin 2017 weer op de baan verscheen.
Daten verwalted durch:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.