Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Güterzugbegeleitwagen 76107-02 van die Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)

foto ZLSM

NahmeDg
HerstellerWinschoter Machinefabriek N.V.
TypDG
Fabrik Nr.NS 2665
Baujahr1958
Spurweite1435 mm
StandortSimpelveld
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht11.95 ton
Länge über die Puffer8,42 m
Achsfolge2
Höchstgeschwindigkeit80 km/h
Urspr. EigentümerNederlandse Spoorwegen, Hoogovens excursie trein
Historischen Nummer76107, 2665, 30 84 950 0 079-3
      
This text is not yet available in English

De Dg is een goederentreinbagagewagen die vooral in de vijftiger jaren van de vorige eeuw een glorietijd had want achter iedere goederentrein reed er eentje mee. In de Dg zat een conducteur die tijdens de rit administratief werk deed en langs de trein keek om die te controleren. Dat gebeurde met schuin geplaatste spiegels zodat de conducteur eenvoudig beide zijden van de trein in de gaten kon houden. In de Dg waren ook gevaarseinen (rode vlag, gele vlag, knalseinen) aanwezig om de trein af te dekken als er iets mis ging bijv. bij het afbreken van een treindeel of bij ontsporing.


In 1954 besloot de NS een groot aantal nieuwe stalen Dg's te bouwen aangezien de bestaande Dg's (houten en stalen) te groot en nogal verouderd waren. De serie 2421-2700 is gebouwd tussen 1954 en 1958.


Voor de bouw van de Dg werd gebruik gemaakt van onderstellen van de buitendienst gestelde goederenwagens uit de serie NS (CHD) 7800-9400 (ex-HSM gesloten wagens uit de jaren 1892-1907). De wagenwerkplaats Amersfoort vergrootte de radstand van 4 meter naar 5 meter en bouwde op de onderstel een bovenbouw (Dg-bak), gebouwd door Winschoter Machinefabriek N.v. te Winschoten. De Dg's werden in de bruine kleur afgeleverd aangezien ze alleen in goederentreinen werden ingezet.


In de zestiger jaren van de vorige eeuw werden er heel wat Dg's buiten dienst gesteld. Dat had te maken met het snel wegvallen van de kolenvervoer en het bezuinigingsplan om in de meeste goederentreinen de Dg's te doen vervallen. In 1966 waren van de in totaal 280 Dg's nog maar 100 stuks in dienst. Elf van de buitendienst gestelde Dg's werden tot dienstwagen gedegradeerd. De overige 100 stuks kregen vanaf 1966 de codenummers 30 84 NS 9500 000-122. De Dg's werden verdeeld in kleine en hele kleine groepjes ten behoeve van allerlei speciale diensten en werden daarbij vernummerd in diverse veschillende nummerserie's.


Deze DG is in Amersfoort omgebouwd tot energiewagen voor de Hoogovens excursietrein.

In mei 1994 is de wagen overgenomen van Hoogovens. De wagen is door tegelbedrijf Hilhorst aangekocht en in februari 1996 opgeknapt en geschonken aan de ZLSM.

Links

Daten verwalted durch:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.