Lokomotive NS 137 van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Antriebsart | Diesel-hydraulisch |
---|---|
Hersteller | Werkspoor NV, Amsterdam |
Typ | Locomotor, serie NS 103 - 152 |
Fabrik Nr. | 630 |
Baujahr | 1932 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Utrecht Maliebaan |
Betriebsfähigkeit. | nee |
Status NRR | C |
Gewicht | 13,8 ton |
Länge über die Puffer | 5,780 m |
Achsfolge | Bdh |
Leistung | 65 PS (47,8 kW) |
Höchstgeschwindigkeit | 30 km/h |
Antrieb | De benzinemotor werd waarschijnlijk door de Fa. Thomassen in De Steeg vervangen door een dieselmotor. In 1995 werd de mechanische koppeling vervangen door een hydrostatische transmissie van Denison, waarbij de hydropomp via de originele kettingen de wielassen aandrijft. De maximum snelheid is sindsdien 7 km/h. |
Urspr. Eigentümer | Nederlandsche Spoorwegen (NS) |
This text is not yet available in English
Zie voor de algemene geschiedenis van de serie 103 - 152 locomotor 103 van het museum.
NS stelde ook locomotor 137 in 1947 of '48 buiten dienst. De lmt werd daarna verkocht aan de Kon. Ned. Hoogovens en Staalfabrieken te Beverwijk.
Kennelijk is de machine doorgeschoven naar de Motorenfabriek Thomassen in De Steeg (G), want deze firma schonk de 137 in 1985 aan het Spoorwegmuseum. De benzinemotor was toen al vervangen door een dieselmotor, maar verder was de machine nog in oorspronkelijke toestand.
De locomotor is sinds 1995 voorzien van een Hydrostatische transmissie van Denison, waarbij de hydropomp via de originele kettingen de wielassen aandrijft. De maximum snelheid is sindsdien 7 km/h. Door het hoge toerental van de dieselmotor om die snelheid te bereiken vanuit de meestal koude toestand van de motor, is de motor versleten. De 137 is sinds 2005 niet meer dienstvaardig.
In november 2015 kwam de 137 terug van de SGB te goes, waar de loc een cosmetische opknapbeurt heeft ondergaan.
[BS 15-11-'15]
Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.