Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Personenwagen CIWL 2287 (WR) van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

copyright P. Esseling

HerstellerVagon- és Gépgyár r.t. te Györ (Ungarische Waggon- und Maschinenfabrik Raab (H))
TypWR
Baujahr1911
Spurweite1435 mm
StandortUtrecht Maliebaan
Betriebsfähigkeit.nee
Status NRRbo
Länge über die Puffer20,400 m
Achsfolge2'2'
Urspr. EigentümerCompagnie Internationale des Wagons Lits et des Grands Express Européens (CIWL)
      
This text is not yet available in English

Op 4 december 1876 richtte George Nagelmackers in België de "Compagnie Internationale des Wagons Lits" op. Later werd de naam uithebreid met "et des Grands Express Européens". De maatschappij richtte zich voornamerlijk op het luxe vervoer op internationale verbindingen. De door de CIWL in dienst gestelde slaaprijtuigen maakten het mogelijk om 's nachts te reizen, waardoor op de lange afstanden veel tijdwinst kon worden geboekt. De restauratierijtuigen maakten het bovendien mogelijk om de voordien gebruikelijke 'maaltijdstops' over te slaan, waardoor opnieuw tijdwinst werd verkregen.

Aan het materieel werd buitengewoon veel zorg besteed, wat in het museum te zien is aan rijtuig 2287. Het is een van de vele houten restauratierijtuigen die de maatschappij voor de Europese diensten liet bouwen. Dit rijtuig heeft vooral in zuid-oost Europa dienst gedaan en waarschijnlijk ook in de beroemde (en beruchte) Oriënt Express.

Toen het Spoorwegmuseum in 1953 geopend werd was er behoefte aan de mogelijkheid om het publiek enige verversingen aan te kunnen bieden. Gedacht werd aan een houten restauratierijtuig, maar dat was in west Europa niet meer te vinden. Wel bleek in Hongarije nog een ex-Wagons Lits-rijtuig te staan dat nog als dienst/werkwagen in gebruik was. De werkplaats te Dunakeszi van de Hongaarse Spoorwegen - toen nog achter het IJzeren Gordijn! - heeft dit rijtuig geheel en voorbeeldig gerestaureerd. Het vierassige rijtuig heeft behalve een een eigen centrale verwarming met kolenkachel, een keuken met kolenfornuis, ijskasten en verdere outillage, een in twee afdelingen verdeelde eetzaal met 36 zitplaatsen bestaande uit losstaande met leer beklede stoelen die opgesteld staan aan zes vierpersoons en zes tweepersoons tafels.

In 1977 kwam het rijtuig gereed, waarna het over de rails van Hongarije naar Nederland werd vervoerd. Maar het werd toen te mooi gevonden om het voor het publiek open te stellen!

Pas in 1981 kwam er een moderner rijtuig die taak vervullen: restauratierijtuig 4249, door het museumpersoneel 'Blauwe Roemeen' genoemd.

(BS 25/9'13)

Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.