Lokomotive NS 512 van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Antriebsart | Diesel-elektrisch |
---|---|
Hersteller | Dick Kerr Works, Preston (UK) |
Typ | DE-rangeerlocomotief, serie 511 - 520 |
Fabrik Nr. | 1770 |
Baujahr | 1950 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Utrecht, Maliebaan |
Betriebsfähigkeit. | nee |
Status NRR | C |
Gewicht | 47 ton |
Länge über die Puffer | 9,068 m |
Achsfolge | Cde |
Antrieb |
dieselmotor: E.E.C. type 6 KT *) bij vervoer in goederentreinen met uit ingrijping gebrachte tandwielen: 65 km/h |
Urspr. Eigentümer | NV Nederlandsche Spoorwegen (NS) |
This text is not yet available in English
Deze rangeerlocomotieven behoren tot een Engels standaardtype, waarvan er met het bevrijdingsleger in dienst van het Engelse War Department in 1944 een aantal naar het vasteland van Europa kwam. Het type maakte zoveel indruk dat NS in 1946 10 stuks uit de legerdump kocht (serie NS 501 - 510). Het Spoorwegmuseum heeft de WD 70259 (NS 508) uit deze serie verworven: zie aldaar.
Iin 1949 en 1950 kwamen er nog eens 10 bij (NS 511 - 520).
Met hun maximum snelheid van 32 km/h waren ze alleen geschikt voor de rangeerdienst, maar ze konden met name op de grote rangeeremplacementen een geweldige hoeveelheid werk verzetten.
In de jaren '80 van de vorige eeuw werden ze door verminderd goederenvervoer en later een geheel andere opzet van de goederendienst langzamerhand overbodig en verdwenen ze uit de dienst. Het Spoorwegmuseum ontving toen loc 512.
Loc 512 heeft enkele jaren op de kade van Het Havenmuseum in Rotterdam gestaan. Hij staat nu bij de draaischijf van het Spoorwegmuseum, nabij de Oosterstraat.
Literatuur: Andere Locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen - N.J. van Wijck Jurriaanse - uitg. WYT 1974
(BS corr. 14/5'13)
Literatuur:
- Materieelpark deel 1 Locomotieven - Uitgave NS 1957
- Andere locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen - N.J. van Wijck Jurriaanse - Uitgevers Wyt, Rotterdam 1974
Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.