Draisine Motordraisine van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Antriebsart | Benzin |
---|---|
Hersteller | Simplex ? |
Typ | inspectievoertuig |
Fabrik Nr. | Huerth IC10CN No 81889 (motor en nummer) |
Baujahr | ca 1914 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Utrecht maliebaan |
Betriebsfähigkeit. | nee |
Gewicht | 0,185 ton |
Länge über die Puffer | 1,55 m |
Achsfolge | 1A |
Höchstgeschwindigkeit | ca 80 km/h |
Antrieb | benzinemotor met kickstarter, aparte door een ketting aangedreven versnellingshuis met drie versnellingen, kettingaandrijving naar de achteras, bandrem |
Urspr. Eigentümer | NBDS |
This text is not yet available in English
De vierwielige motordraisine is het enig overgebleven rijdende object van de Noord-Brabantsch - Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS).
Het geheel open voertuig beschikt over een zitplaats voor de linkszittende inspecteur en één voor de rechtszittende voertuigbedienaar. De motor bevindt zich ook aan de rechterzijde. Om van rijrichting te veranderen moet het voertuig uit het spoor getild en gedraaid worden. Beide inzittenden moeten dus van een fors postuur zijn.
Het voertuig heeft vier houten wielen met houten spaken en ijzeren wielbanden.
In 1959 werd het bijzondere voertuig aan het Museum geschonken. De geschatte waarde was toen 100 gulden.
Het Spoorwegmuseum beschikt verder nog slechts over een pet en enkele uniformknopen die van de NBDS afkomstig zijn.
(BS 29/11'08)
Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.