Personenwagen 50 84 28-70 101-7 (Bs) van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Hersteller | Waggonfabrik Talbot GmbH & Co. Aachen (D) |
---|---|
Typ | ICR-3, Bs, serie 28 101-108, 111-113 |
Baujahr | 1986 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Utrecht Maliebaan |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Länge über die Puffer | 26,4 m |
Achsfolge | 2'2' |
Höchstgeschwindigkeit | 140 km/h km/h |
Urspr. Eigentümer | NV Nederlandse Spoorwegen |
This text is not yet available in English
Stuurstandrijtuig NS 28 101 met 80 zitplaatsen werd in 1986 afgeleverd en deed daarna dienst in de 'Beneluxtreinen' Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen - Brussel v.v. Deze treinen bestonden uit een Belgische elektrische locomotief, een rijtuig 1e klasse, een rijtuig gecombineerd 1e en 2e klasse, twee rijtuigen geheel 2e klasse, een rijtuig 2e klasse met keuken en bagageafdeling en tenslotte een 2e klasse stuurstandrijtuig. Vanuit dit rijtuig kon de locomotief op afstand bestuurd worden, zodat de trein ook op volle snelheid 'achteruit' kon rijden. Overigens kon dit alleen met de Belgische locomotieven van de serie SNCB 1181 - 1188.
Vanaf 2008 werden de inmiddels economisch verouderde locomotieven vervangen door nieuwe locomotieven, die echter niet op afstand vanuit een stuurstandrijtuig bediend konden worden. Omdat de zitplaatscapaciteit niet gemist kon worden bleven de stuurstandrijtuigen tijdelijk als gewoon getrokken rijtuig in dienst. In 2010 werden ze na de instroom van verbouwde Intercityrijtuigen alsnog overbodig, zodat het Spoorwegmuseum er een kon verwerven.
Het rijtuig is in principe dienstvaardig, maar maar bij gebrek aan een bijbehorende Belgische locomotief niet als stuurstandrijtuig inzetbaar.
(BS 11/3'15)
Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.