Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen RET 11 van der Stichting Romeo / Tramwegstichting Rotterdam

Motorrijtuig RETM 11 in gerestaureede staat in dienst © Wikipedia commons

NahmeMotorrijtuig, 2 assig
AntriebsartElectrisch
HerstellerAteliers de Constructions Métallurgiques, Nivelles, belgië
Baujahr1905
Spurweite1435 mm
StandortRotterdam
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht10.000 ton
Länge über die Puffer8,94 m
AchsfolgeBo'
Leistung30 kW / 40 PS (22,1 kW)
Antrieb

Electrische uitrusting: ACEC, Charleroi, België. 2 motoren 15kW /  20 Pk elk

Urspr. EigentümerRETM
Historischen NummerRETM 11
      
This text is not yet available in English

Dit motorrijtuig kwam als onderdeel van de deelserie 16 -20 in 1905 in Rotterdam aan. De gehele serie omvatte de wagens 1 - 20 waarbij de Nrs. 1 -10 voorzien waren van langsbanken waar 20 passagiers op konden plaatsnemen en de Nrs 11 - 20 waren voorzien van dwarsbanken waar 19 passagiers op konden plaatsnemen. De open balcons waren voorzien van regenschermen maar werden in 1908 toch voorzien van een glaspui. Naar aanleiding van klachten van passagiers over de gebrekkige ventilatie werden de twee grote zijruiten in 1922 vervangen door 6 kleinere ruiten waarvan de tweede en de vijfde konden worden geopend. Voor de afsluiting van de balcons waren bij deze deelserie draaihekjes toegepast.

Op 19 september 1905 kwam het motorrijtuig in de personendienst op lijn 1 (Station CS - Beursplein - Park.)

De serie 1 - 20 werd in 1931 afgevoerd. Twee motorrijtuigen, waaronder motorrijtuig RETM 11 (welk motorrijtuig niet de originele 11 was maar het onderstel van motorrijtuig 11 met de wagenbak van motorrijtuig 17), werden bewaard voor museumdoeleinden. In augustus 1938 kwam de RETM 11 weer in originele staat weer in dienst als lijn 40 ter gelegenheid van het 40- jarig jubileum van Koningin Wilhelmina. Tien jaar later gebeurde dat nog eens ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van Koningin Wilhelmina. Hierna werd het motorrijtuig in de remise Delfshaven opgeborgen en toegezegd aan het Spoorwegmuseum.

In 1977 bestond de Rotterdamse tram 50 jaar en werd een speciale tramlijn in de weekeinden tussen de noordzijde van het station CS en Diergaarde Blijdorp ingesteld. Motorrijtuig 11 werd hiervoor weer rijvaardig gemaakt en verzorgde samen met motorrijtuig  de dienst op deze lijn. Het succes was zodanig dat dit een terugkerend evenement werd en in 1981 het lijnnummer 10 toegekend kreeg. Onder dit lijnnummer rijden nu de Rotterdamse museumtrams nog steeds hun rondritten.

 

Motorrijtuig 11 is eigendom van de Rotterdamse Electrische Tram en is in beheer bij de Stichting ROMEO (Roterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers).

Links

Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.