Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Personenwagen 86 van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)

Foto: Copyright Wouter Adriaanse

HerstellerWerkspoor, Amsterdam
TypWerkliedenrijtuig
Baujahr1917
Spurweite1435 mm
StandortHoorn
Betriebsfähigkeit.ja
Status NRRA
Länge über die Puffer11,88 m
Achsfolge2
Höchstgeschwindigkeit60 km/h
Urspr. EigentümerStaats Mijnen (SM) / Nederlandse Spoorwegen (NS)
Historischen NummerSM 86, NS CL 290, NS C 290, NS 157790, NS 165052, SHM C290
      
This text is not yet available in English

Werkliedenrijtuig NS C290

In 1917 bouwde Werkspoor de SM 86 voor de Staats Mijnen (SM). Het rijtuig werd hier gebruikt om de koempols van stations naar de Staats Mijnen te vervoeren. In 1923 is het rijtuig overgenomen door de Nederlandse Spoorwegen (NS) en kwam in dienst onder het NS nummer CL290 en later C290. Tot 1930 was het rijtuig in de personendienst actief. In 1930 verbouwde de NS het rijtuig tot een bovenleiding-montagewagen onder de nummers NS 157790 en NS 165052. In deze functie is het rijtuig tot 1969 bij de NS in dienst geweest.

In 1969 is de C290 via de Tramweg Stichting (TS) verkocht aan de Museumstoomtram, alwaar het rijtuig in 1998 totaal werd gerestaureerd in de toestand van 1926.

Lange tijd deed de NS C290 dienst in de lokaalspoorstam met Oostenrijkers, als 11de rijtuig  als er voldoende reizigersaanbod is. Het rijtuig was ingericht met blokkendoos banken. Omstreeks 2017-2018 is het rijtuig gerestaureerd in de staat als Staatsmijnen 86.

Geschiedenis

1917-1923    In dienst bij de SM voor het vervoer van koempels voor de Staats Mijnen
1923-1930    In dienst bij de NS als personenrijtuig
1930-1969    In dienst bij de NS als bovenleiding-montagewagen
1969    Verkocht aan de Museumstoomtram, via de TS
1997-1998    Totale restauratie waarbij teruggebracht in de toestand van 1926
1998-2007    In dienst
2007    Kleine revisie, totale schilderbeurt
2007-nu    In dienst

 

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: w_adriaanse(a)zonnet.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.