Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen 274 van de Museumtram Nederlands Openlucht Museum (NOM)

1

(c) Allard Rogier van Ravesteijn

234
HerstellerHAWA
TypHAWA standaard
Baujahr1921
Spurweite1435 mm
StandortArnhem
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht12.900 kg ton
Länge über die Puffer9,88 m
AchsfolgeBo
Leistung70 kW / 96 PS (51,5 kW)
Antrieb

2 motoren van 48 PK(35 kW), type SSW  Da 561e 

Urspr. EigentümerHaagsche Tramweg Maatschappij
Historischen NummerHTM 274
      
This text is not yet available in English

Dit motorrijtuig maakte deel uit van een bestelling in 1919 van 30 motorrijtuigen (serie 250 - 279) bij de firma HAWA voor een bedrag van 15.876 gulden en 35 cent per motorrijtuig.

Het werd in februari 1921 afgeleverd in den Haag en kwam op 13 maart 1921 in dienst.
Bij aflevering was het motorrijtuig crèmekleurig gelakt met rode biezen en wagennummers. Het onderstel was, evenals de balkondeuren, bruin gelakt.

Aan het eind van de oorlog werd het motorrijtuig op 18 januari 1945 weggevoerd naar Düsseldorf.
Op 6 februari 1945 arriveerde het in Düsseldorf en maar tot 16 februari 1945 daar dienst gedaan.
Na het beëindigen van de tweede wereldoorlog duurde het nog tot 17 januari 1947 voor het motorrijtuig terugkeerde naar den Haag.
Na een inspectie van de toestand van het motorrijtuig werd het voor herstel naar la Brugeoise gezonden.
Op 28 juni 1947 werd het motorrijtuig weer hersteld afgeleverd in den Haag. De deuren waren nu crème en het onderstel grijs geschilderd. 
De Koersborden en lijnlantaarns waren vervallen, daarvoor in de plaats werden lijnnummerkasten en richtingfilmkasten aangebracht. 
Op 30 juli 1947 verscheen het motorrijtuig weer op straat.

De HTM had voor deze serie in Engeland nieuwe motoren besteld (Crompton type C123,A1 van 90 Pk/66 kW per stuk) en die werden 
op 23 februari 1950 in dit motorrijtuig geplaatst. 
Hiermee was het motorrijtuig, samen met zijn serie genoten, één van de 
sterkste motorrijtuigen in den Haag wat met gemak twee aanhangrijtuigen kon trekken.

De laatste rit in de personendienst reed het motorrijtuig op 7 april 1963 waarna het als instructierijtuig en klusjes wagen nog werd gebruikt.
Zo was het motorrijtuig op 2 januari 1966 te zien op het Savornin Lohmanplein waar het tijdens een instructierit met de stroomafnemer in de bovenleiding bleef hangen, en ontspoorde het motorrijtuig tijdens een instructierit op 14 mei 1966 op de hoek van Laan van Meerdervoort en de Zoutmanstraat.
In februari 1970 werd het motorrijtuig nog gebruikt als trekkracht voor de slijpaanhangwagen H25.

Op 31 mei 1974 wed de het motorrijtuig , gesleept door het motorrijtuig 826, naar de voormalige remise 's-Gravenmade overgebracht en daar gestald. 
Hiervandaan vertrok het motorrijtuig op een vrachtwagen ( in samenzijn met de HTM 824 en HTM 826) op 7 juni 1974 naar de Electrische Museumtramlijn Amsterdam en heeft daar eigenlijk geen dienst gedaan.
Uiteindelijk is het motorrijtuig overgebracht naar de, in 1996 geopende, tramlijn van het openluchtmuseum in Arnhem.

Op 1 oktober 2011 reed de 274 voorlopig voor het laatst en ging de remise/werkplaats in voor de nodige revisie. Hier werden onder andere het dak vernieuwd en de electrische bedrading vernieuwd.Nadat het in 2012 weer in dienst kwam is de buitenzijde van het motorrijtuig in 2014 onderhanden genomen.

Het motorrijtuig is eigendom van het Openluchtmuseum Arnhem

 

Links

Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.