Lokomotive mP 3031* van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Antriebsart | Elektrisch |
---|---|
Hersteller | Werkspoor NV, Utrecht |
Typ | Motorpostrijtuig, serie mP 3001 - 3035 |
Baujahr | 1966 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Utrecht Maliebaan |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Status NRR | B |
Gewicht | 52 ton |
Länge über die Puffer | 26,4 m |
Achsfolge | Bo'Bo'e |
Leistung | 644 PS (473,3 kW) |
Höchstgeschwindigkeit | 140 km/h |
Antrieb | Elektrische installatie van Smit en Heemaf |
Urspr. Eigentümer | PTT Post, Nederlandse Spoorwegen (NS) |
This text is not yet available in English
* = Het motorrijtuig is dienstvaardig.
Vanaf 1956 werden 25 blokkendoosmotorrijtuigen uit de jaren 1926 - 1930, die voordien in de reizigersdienst gebruikt werden, bij wijze van proef verbouwd tot motorpostrijtuig. Daardoor zouden de reizigerstreinen minder door het postvervoer gehinderd kunnen worden. Toen de proef geslaagd bleek,werd in 1963 besloten nieuwe motorpostrijtuigen aan te schaffen. In 1965 en '66 kwamen er 35 die de serie mP 3001 - 3035 vormden. Ze boden een vloeroppervlak van 41 m2 en een laadvermogen van 15 ton. Aan beide zijden waren drie grote schuifdeuren aangebracht voor het laden en lossen van de rolcontainers met postzakken. Toch was er ook een kleine sorteerafdeling. Het vermogen van de motorrijtuigen was groot genoeg om 200 ton te trekken: vier beladen postrijtuigen of acht goederenwagens. De hoofdkleur was bruin, de kleur van het goederenmaterieel. In 1975 werd een groter deel van het front geel geschilderd.
Die goederenwagens kwamen in 1978 toen 60 speciale postgoederenwagens serie 242 2 000 - 063 type Hbbkkss werden aangeschaft, zodat het postvervoer geheel onafhankelijk van het reizigersverkeer afgewikkeld kon worden. Ze waren echter niet bruin, maar rood geschilderd. De getrokken en gestroomlijnde postrijtuigen werden buiten dienst gesteld. Hiervan bezit het museum resp. de P 7920 en de gestroomlijnde P 8502.
Vanaf 1982 werden de motorpostrijtuigen PTT-rood geschilderd, waarmee ze beter bij de eveneens rode postwagens pasten.
Een groot deel van het postvervoer vond 's nachts plaats.
Door het toenemende aantal nachtelijke buitendienststellingen na 1990 t.b.v. het onderhoud aan het spoor werd het postvervoer ernstig gehinderd. In 2001 besloot de PTT (KPN) om het postvervoer geheel over de weg te doen plaatsvinden, zodat alle postrijtuigen en -wagens overbodig werden. Vanaf 2002 begon de uitstroom. In dat jaar verwierf het Spoorwegmuseum motorpostrijtuig mP 3031 in dienstvaardige toestand. Van de postwagens is de 242 2 043 bij het museum bewaard gebleven.
(BS 29/10'08)
Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.