Lokomotive NS 2498 van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Antriebsart | Diesel-elektrisch |
---|---|
Hersteller | Alsthom, Frankrijk |
Typ | DE-locomotief, serie 2400 - 2500 |
Baujahr | 1956 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Utrecht Maliebaan |
Betriebsfähigkeit. | nee |
Status NRR | B |
Gewicht | 60 ton |
Länge über die Puffer | 12,520 m |
Achsfolge | Bo'Bo' de |
Höchstgeschwindigkeit | 80 km/h |
Antrieb |
dieselmotor: SACM type MGO V12 SHR met drukvulling en inlaatkoeling
SACM = Société Alsacienne de Constructions Mécaniques, Mulhouse |
Urspr. Eigentümer | NV Nederlandsche Spoorwegen (NS) |
This text is not yet available in English
Eind jaren '40 van de vorige eeuw besloot de directie van NS om de stoomlocomotieven versneld buiten dienst te stellen. Dit werd bereikt door de aanschaf van 95 elektrische locomotieven (in dienst 1948 - 1956) en 276 diesel-elektrische locomotieven (in dienst 1953 - 1958).
In 1958 reed dan ook de laatste stoomlocomotief, de 3737, het Spoorwegmuseum in.
Van de diesel-elektrische locomotieven was de serie 2401 - 2530 (130 stuks) de lichtere versie voor de goederendienst op de nevenlijnen. Direct na hun indienststelling in 1954 trokken ze o.a. de olietreinen over lokaalspoorlijnen van Schoonebeek naar Almelo, werk dat eerder door de Amerikaanse locomotieven van de serie 2001 - 2018 werd verricht. Het was een mooi gezicht de zwarte ketelwagens achter twee gekoppelde, hemelsblauwe 2400-en te zien rijden.
In Almelo werden de olietreinen overgenomen door elektrische locomotieven die de treinen naar Pernis vervoerden. Verder reden de 2400-en door het gehele land voor de lichtere goederentreinen, en op de lokaalspoorwegen ook in dubbeltractie voor de genoemde olietreinen.
De 2401 - 2422 kwamen namelijk in een lichtblauwe kleur in dienst, de 2423 - 2529 in het bruin. Na enkele jaren werden de oudste locomotieven ook bruin.
Vanaf 1971 werd ook bij deze locs de huisstijl met geel en grijs ingevoerd. Hierbij werden ook de hekken op de zijboorden van de voetplaten van de locomotief aangebracht.
Voor het dienstdoen op Duitse grensbaanvakken kregen de 2415 - 2436 een derde frontsein.
Im 1976 werden zeven locomotieven verkocht aan aannemer Volkers t.b.v. de aanleg van een handelshaven in Saoedi-Arabië.
In 1982 en 1983 werden de eerste 22 locs wegens een verlopen revisietermijn terzijde gesteld, waaronder ook onze 2498. De rest volgde vanaf 1987 t/m 1991.
In 1985 werd de 2498 gereed gemaakt voor plaatsing in het NINT te Amsterdam, maar de omvang van de locomotief was toch een maatje te groot.
Op 10 december 1987 werd de 2498 aan het Spoorwegmuseum overgedragen. In 1992 werd de loc in Tilburg weer van een motorinstallatie voorzien, die na de terzijdestelling was verwijderd. Tenslotte ging de 2498 begin 2009 weer naar het revisievedrijf te Tilburg om opnieuw bruin geschilderd te worden. De loc is niet dienstvaardig.
(BS rev 5/8'13)
Literatuur o.a.:
- Materieelpark deel 1 Locomotieven - Uitgave NS, 1957
- Andere locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen - N.J. van Wijck Jurriaanse - Uitgevers Wyt, Rotterdam 1974
- Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2400 - Martin van Oostrom - uitgeverij Uquilair bv, Rosmalen 2009
Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.