Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebzug NS 876* van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

copyright: E. Blaas

AntriebsartElektrisch
HerstellerTalbot, Aachen (D)
TypPlan V9, ElP2, serie 871 - 888
Baujahr1972
Spurweite1435 mm
StandortUtrecht Maliebaan
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht86 ton
Länge über die Puffer52,14 m
Achsfolge2'Bo' - Bo'2'
Leistung1020 PS (749,7 kW)
Höchstgeschwindigkeit140 km/h
Antrieb

tractiemotoren:  4 x Heemaf TM 671
- uurvermogen:  4 x 145 = 580 kW
- continu vermogen:  4 x 127 = 508 kW
- tandwielverhouding:  22 : 57 ?
middellijn drijfwielen:  950 mm
straal kleinste boog:  100 m.

Urspr. EigentümerNV Nederlandse Spoorwegen
      
This text is not yet available in English

* = Het treinstel is dienstvaardig.

Treinstel 876 maakt deel uit van een grote serie van 246 elektrische treinstellen, verdeeld over 13 series van Plan V. Deze series waren echter niet allemaal aan elkaar gelijk. De series V1 - V3 kenden nog een bagageafdeling. Maar met het terugdringen van het fietsenvervoer verviel deze afdeling bij Plan V4 - V7. De series V8 - V13 kregen daarentegen een zgn postafdeling, die ook als bagageruimte gebruikt kon worden. Die afdeling was bovendien voorzien van acht klapzittingen, zodat ook reizigers van deze ruimte gebruik konden maken. Ons treinstel hoort bij de laatste categorie en is onderdeel van Plan V9 met de treinstelnummers 871 - 888.

Plan V was te vinden in de stoptreinen door het hele land.

Na 38 jaar was de economische levensduur van de laatste Plan-V's bereikt. In september 2016 werden de laatste Plan-V-stellen buiten dienst gesteld en op 25 september werd treinstel 876 het Spoorwegmuseum binnengereden, waarna de bedieningssleutels aan de directeur werden overhandigd. 

[BS 18/11'16]

Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.