Triebwagen HTM 816 van der Electrische Museumtramlijn Amsterdam
Nahme | EMR, serie 800 |
---|---|
Antriebsart | Elektrisch |
Hersteller | Allan & Co, Rotterdam |
Baujahr | 1927 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Amsterdam |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Gewicht | 14.200 Kg ton |
Länge über die Puffer | 11,1 m |
Achsfolge | A' - A' |
Leistung | 86 kW / 120 PS (63,2 kW) |
Höchstgeschwindigkeit | 45 km/h |
Antrieb | 2 motoren SSW type Dy552 43 kW : 60 Pk |
Urspr. Eigentümer | HTM |
Historischen Nummer | HTM 816 |
This text is not yet available in English
In 1926 deed de HTM in aansluiting op de bestelling van de motorrijtuigen 801 -815 bij de Firma Allan & Co in Rotterdam een aanvullende bestelling voor nog eens 5 motorrijtuigen type 800. De wagenbak was gelijk aan die van de 801 - 815 maar het onderstel bestond uit 2 éénassige draaistellen. Men hoopte met deze éénassige draaistellen de wielslijtage te beperken omdat zij in bochten meestuurden. Het motorrijtuig bood plaats aan 23 zittende en 44 staande passagiers
Na levering van de 816 op 16 maart 1927 werd de 816 op de sneltramlijn 11 (Station Hollands Spoor - Hotel Zeerust) in dienst gesteld. De 816 reed inderdaad soepeler door de bogen van het tramnet maar kwam op lijn 11 toch in de problemen vanwege de toepassing van verende puntstukken op de lijn. Deze waren nodig vanwege het spoorvervoer naar Scheveningen zodat de wissels gepasseerd moesten kunnen worden door tram- en spoorvoertuigen met hun verschillend wielprofiel.
In 1934 kreeg de 816 voor proef geluidsapparatuur ingbouwd voor het afroepen van haltes en reclame; Het is bij deze ene proef gebleven.
Op 17 november 1944 werd de 816, als onderdeel van de serie 811 -820, gevorderd door de bezetter en naar Duisburg afgevoerd om daar dienst te gaan doen.
De 816 werd na terugkeer en herstel weer medio 1947 in dienst gessteld en reed daarna op lijn 8 en lijn 9. In December 1953 ging de 816 als eerste van de serie in revisie en reed daarna zonder veel problemen op de lijnen 8 en 9.
De allerlaatste inzet van de serie 800 was bij het huwelijk van Prinses Margriet en Pieter van Vollenhove op 10 januari 1967 omdat de éénrichtingtrams op de ingekorte tramlijnen toen geen dienst konden doen.
De 816 werd gereserveerd voor de Stichting Tram En Railvervoer Nederland (STERN) vertrok op 12 mei 1976 uit den Haag naar een tijdelijke opslag in Delfgauw. Op 9 mei 1977 werd de wagen overgebracht naar de EMA waar het motorrijtuig in 1986 is gerestaureerd in de toestand van de jaren '30.
De wagen is momenteel eigendom van een particulier en wordt door de EMA ingezet.
Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.