Triebwagen NBM 20 van der Electrische Museumtramlijn Amsterdam
Op 21 september werdt een volledige rit gereden met aanhangrijtuig NBM 43 en bagagewagen NBM 402, EMA, 21 september 2012 © Mart Vlaanderen
In bruikleen van der Tramwegstichting werkgroep Amsterdam | |
---|---|
Nahme | Motorrijtuig, 2 assig |
Antriebsart | Elektrisch |
Hersteller | Allan & Co, Rotterdam |
Baujahr | 1910 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Amsterdam |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Gewicht | 11.300 ton |
Länge über die Puffer | 9,8 m |
Achsfolge | Bo |
Leistung | 96 kW / 132 PS (70,6 kW) |
Höchstgeschwindigkeit | 55 km/h |
Antrieb | 2 motoren SSW type D54W, 48 kW / 65 Pk elk |
Urspr. Eigentümer | OSM, NBM |
Historischen Nummer | OSM 23, OSM 20, NBM 20, KWRE 2 |
This text is not yet available in English
In 1910 werden door de firma Allan & Co te Rotterdam een viertal electrische motorrijtuigen geleverd aan de Ooster Stoomtram Maatschappij. Zij waren genummerd 20 -23 en bedoeld voor de smalspoorlijn (1067 mm) van Station Driebergen naar Zeist. Zij warzen crémekleurig geschilderd, voorzien van een sleepbeugel en boden plaats aan 20 zittende en 12 staande passagiers.
In 1923/1924 werden de motorrijtuigenverbouwd naar normaalspoor om dienst te kunnen doen op de lijn Utrecht - Zeist. Tevens werd de sleepbeugel vervangen door een drietal trollystangen. Normaliter werd één trollystang gebruikt maar in de nabijheid van het KNMI in De Bilt werd een tweede trollystang voor de retourstroom gebruikt zodat het KNMI geen storingen ondervond in haar gevoelige apparatuur. Bij de verbouwing werden de motorrijtuigen vernummerd in 17 - 20.
In 1927 werd de Ooster Stoomtram maatschappij opgeheven en het materieel ging in eigendom over naar de Nederlands Buurtspoorweg Maatschappij. Hier heeft het motorrijtuig tot de opheffing in 1949 dienst gedaan. Na de opheffing is het motorrijtuig verkocht aan de Kleinbahn Wesel - Rees - Emmerich en heeft daar onder nummer 2 dienst gedaan tot het einde van de tramexploitatie in 1966. Motorrijtuig 17 reed eveneens bij de KWRE onder nummer 1.
Na de opheffing van de tramdienst kwam het motorrijtuig via de Nederlandse Vereniging Railvervoer terecht in de Meern. De Tramweg Stichting kocht het motorrijtuig KRWE 1 en borg het op in het depot Enschede, waar het uiteindelijk door branstichting verloren ging. In 1970 kocht de Tramweg-Stichting de KRWE 2 van de Nederlandse Vereniging Railvervoer en bracht de wagen over naar Rotterdam en in een later stadium naar Hoorn. In 1978 kwam het motorrijtuig naar Amsterdam en kreeg onderdak bij de Electrische Museumtramlijn Amsterdam.
Medewerkers van de vereniging Stichts Tram Museum ontfermden zich over het motorrijtuig en zijn na lange voorbereiding uiteindelijk in 2010 begonnen met het motorrijtuig in de laatste NBM uitvoering met schaarbeugel te restaureren.
Op 22 september 2012 is het motorrijtuig als trekkracht voor het aanhangrijtuig NBM 43 in gebruik genomen en vertegenwoordigd zo het enige originele NBM tramstel in Nederland.
Het tramstel maakt deel uit van de collectie van het Stichts Tram museum en wordt beheerd en ingezet door de EMA
Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.