Topobjekten von das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Locomotief uit de laatst ontworpen HSM-serie van Ir W. Hupkes. Na de fusie van HSM en SS tot NV Nederlandsche Spoorwegen werden dit type locomotief de vaste trekkracht van lichte internationale treinen, zoals de 'Etoile du Nord'. Daarom verdient deze machine van de NS 2100-serie terecht een plaats in het Nederlands Spoorwegmuseum.
De 41 kwam op 15 november 1954 vanuit de Rotterdamse Allan-fabriek in dienst. Het motorrijtuig leed een rustig bestaan zonder schade van enige omvang. Van 14 mei tot en met 29 mei 1958 kwam was het stel in Haarlem voor een kleine revisie. De grote revisie werd van 26 augustus tot en met 17 oktober 1960 uitgevoerd om weer gevolgd te worden voor een kleine revisie van 2 november tot en met 3 december 1964.
De Arend is een replica van de eerste stoomlocomotief in Nederland, die zelf helaas niet bewaard is gebleven. Onze Arend werd speciaal gebouwd voor het 100-jarig jubileum (1939) van de Spoorwegen in Nederland. Zij is dienstvaardig en wordt soms - bij voorkeur in het tweede weekend van de maand en alleen bij mooi weer - onder stoom gebracht.
De ZHESM bracht de eerste elektrificatie van een spoorlijn tot stand. Voor deze lijn bouwde de firma Beijnes in Haarlem i.s.m. de firma Siemens-Schuckert bijzonder fraaie treinen op de baan. Voor die tijd zeer luxueus en voorzien van Jugendstill-beschildering en -interieur waren ze zeer geliefd bij de forensen tussen Rotterdam en Den Haag.
In de crisisjaren van de jaren dertig van de twintigste eeuw was het voor de Nederlandsche Spoorwegen hard tijd om te moderniseren. Dit leidde tot de introductie van de eerste diesel-elektrische treinstellen die voorzien waren van vele innovaties. Voor de reizigers was van belang dat de 3e klasse-reiziger van 'zachte' banken was voorzien, en door de hoge snelheid van 120 km/h kwamen de treinen sneller op hun eindbestemming.