Loc 23 van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Naam | WSM 23 H.J.H. Modderman |
---|---|
Tractievorm | Stoom |
Fabrikant | Orenstein & Koppel A.G., Berlijn-Drewitz |
Type | Stoomtramlocomotief |
Fabrieksnummer | 8319 |
Bouwjaar | 1918 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Zwaag |
Bedrijfswaardig | nee |
Status NRR | A |
Gewicht | 27,4 ton |
Lengte o/b | 6,15 m |
Asindeling | Bnt |
Max. snelheid | 30 km/h |
Tractiedetails | Allan stoomverdeling |
Oorspr.eigenaars | Westfälische Eisen- und Drahtwerke Aplerbeck / Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (WSM) / Suikerfabriek Zevenbergen |
Hist. nummers | WSM 23 |
Stoomtramlocomotief WSM 23 H.J.H. Modderman
In 1918 bouwde Orenstein & Koppel A.G. loc 23 voor de Westfälische Eisen- und Drahtwerke Aplerbeck in Dortmund. De loc werd hier gebruikt als industrielocomotief tot de verkoop in 1928. In dat jaar werd de loc verkocht aan de Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (WSM). Bij de WSM kwam de loc in dienst onder het nummer 23. De WSM 23 werd voornamelijk ingezet als trekkracht voor de goederentrams, maar heeft een heel enkele maal ook dienst gedaan voor personentrams. De lading, van de door de WSM 23 getrokken goederentrams. bestond vooral uit groente en fruit, die vanuit het Westland richting Hoek van Holland en Delft werden getransporteerd. Hiervandaan gingen de groente en fruit verder per schip of per goederentreinen van de Nederlandsche Spoorwegen (NS).
In 1940 werd de loc door de WSM verkocht aan de Suikerfabriek te Zevenbergen. Bij de Suikerfabriek werd de loc weer gebruikt waar deze oorspronkelijk voor was gemaakt, namelijk industrieloc. In 1970 word de loc dan buiten dienst gesteld bij de Suikerfabriek.
In 1970 word de loc geschonken aan de Tramweg Stichting (TS). De TS brengt de loc vervolgens onder bij de Museumstoomtram. Vanaf 1970 tot 1979 heeft loc, inmiddels weer de WSM 23, dienst gedaan bij de Museumstoomtram. In de begin jaren hiervan was de WSM 23 dan ook een gewaardeerde loc die veelal de zwaardere trams reed. Helaas moest de WSM 23 na acht jaar actieve dienst bij de Museumstoomtram buiten dienst worden gesteld. Na buiten dienst stelling is de loc is overgebracht naar Zwaag en wacht sindsdien op een grote restauratie, waarbij de ketel vervangen zal moeten worden. Wanneer de loc daadwerkelijk weer op de baan te zien zal zijn is niet bekent.
1918-1928 | In dienst als industrielocomotief bij de Westfälische Eisen- und Drahtwerke Aplerbeck in Dortmund | |
---|---|---|
1928-1940 | In dienst bij de Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij, vooral goederentrams | |
1940-1970 | In dienst als industrielocomotief bij de Suikerfabriek te Zevenbergen | |
1970 | Via de TS geschonken aan de Museumstoomtram | |
1970-1979 | In dienst als WSM 23 | |
1979 | Buiten dienst gesteld en overgebracht naar de loods in Zwaag, in afwachting van restauratie |
Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.