Loc 52 532 van de Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)
Naam | Eureka |
---|---|
Tractievorm | Stoom |
Fabrikant | Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG, vormals L. Schwartzkopff, Berlin |
Type | Baureihe 52 - met 50E Reko Kessel en Altbau-Look |
Fabrieksnummer | 13099 |
Bouwjaar | 1943 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Simpelveld |
Bedrijfswaardig | nee, in revisie |
Gewicht | 136 ton |
Lengte o/b | 23,055 m |
Asindeling | 1'Eh2 |
Vermogen | 1600 PK (1.176,0 kW) |
Max. snelheid | 80 km/h |
Tractiedetails | Heusinger stoomverdeling, vaste bosschuiven met een Winterthür omlooptoestel. |
Oorspr.eigenaars | 1943-1945 Deutche Reichsbahn, 52 532 1945-1962 Sowetskije Schelesnyje Dorogi, TE 532 1962-1993 Deutche Reichsbahn (DDR), 52 532/52 8160/52 8160-5 1993-1994 Royal Gastro GmbH, 52 8160-5 1994-2015 Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (privat), 52 532 2015 Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (privat), 52 532 |
Hist. nummers | DRB 52 532, SZD TE 532, DR 52 532, DR 52 8160, DR 8160-5, VSM 52 532 |
De loc is in 1943 in dienst gekomen als DRB 52 532
In 1945 is ze door de Russische strijdkrachter opgeeist en als TE-532 in dienst gesteld.
In 1962 kwam ze bij de Oostduitse spoorwegen terug en werd opgenomen in het REKO programma, waarna ze als 52 8160 verder reed.
In 1994 kwam de loc bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij die haar weer het nummer 52 532 gaf.
In 1998 heeft de loc een herstelling gehad waarbij ze is hersteld in de oorspronkelijk staat, dus zonder de typische mengvoorverwarmer op de rookkast. Daarna heeft de loc een aantal jaar gereden.
Op 21 december 2015 is de loc op transport gegaan naar Simpelveld waar de loc een dag later arriveerde. De eigenaar van de loc heeft de 52 532 een aantal jaar in bruikleen aan de ZLSM gegeven. De loc zal rijvaardig hersteld worden. Darbij word ook de optiek zo goed moegelijk aan Altbau aangepast.
Data beheerd door:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.