Open goederenwagen 38 van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Naam | NHTM 38 |
---|---|
Fabrikant | Pennock en Co, Den Haag |
Type | Platte open goederenwagen - Melkwagen |
Bouwjaar | 1908 |
Spoorwijdte | 1435 (Oorspronkelijk 1000) mm |
Standplaats | Lelystad |
Bedrijfswaardig | ja |
Status NRR | A |
Gewicht | 8 ton |
Lengte o/b | 8,4 m |
Asindeling | 2'2' |
Oorspr.eigenaars | Tweede Noord-Hollandsche Tramweg-Maatschappij (TNHT) |
Hist. nummers | NHTM 38, NZH Cy109, NZH C163, DB 71054, DB 63054 |
Platte open goederenwagen - Melkwagen NHTM 38
In 1908 bouwde Pennock en Co. te Den Haag de 38 voor de Tweede Noord-Hollandsche Tramweg-Maatschappij (TNHT). De wagen heeft dienst gedaan als zogenaamde 'melkwagen'. De lading bestond dan ook vooral uit rammelende melkbussen.
In de periode 1908 tot 1932 heeft de wagen dienst gedaan bij de TNHT, echter deze gebruikte op al het materieel de initialen NHTM. In 1932 is de wagen over gegaan naar de Noord-Zuid-Hollandsche Vervoermaatschappij (NZH), waar de wagen tot 1943 dienst heeft gedaan. Bij de NZH kwam de wagen in dienst als werkwagen voor de electrische tram onder het nummer Cy109 en later C163.
In 1943 werd de wagen gevorderd door de Duitsers en overgebracht naar Chemnitz. Al in 1944 werd de wagen overgebracht naar het Duitse Waddeneiland Wangerooge. De wagen heeft nog tot 1990 dienst gedaan op de lokaalspoorweg van het eiland.
In 2002 was de wagen ondertussen 'eigendom' geworden van de Deutsche Bahn AG (DB), welke de wagen wel wilde verkopen aan de Museumstoomtram. De DB vroeg hier een aanzienlijk bedrag voor, zeker in verhouding tot de staat waarin de wagen verkeerde. De wagen is uiteindelijk gekocht door de Museumstoomtram, maar later is het bedrag middels de Duitse ambassade toch teruggestort.
Na het verwerven van de wagen en het overbrengen naar Hoorn werd in 2002 gestart met de restauratie. De wagen moest opgespoord worden naar 1435mm, daarnaast moest de gehele wagen compleet worden gerestaureerd en moesten grote delen van het hout- en ijzerwerk opnieuw worden vervaardigd. Campina Nederland(Zuivelfabrikant) heeft de restauratie voor een groot deel gesponsord. Mede daarom heeft de wagen een reclamebord met daarop reclame voor Campina.
Vanaf 2005 rijdt de NHTM 38 vaak mee in de historische trams en zal op zijn eigen manier bijdragen aan de historische presentatie van de Museumstoomtram. Net als vroeger is de wagen beladen met ruim 140 melkbussen.
In oktober 2005 is de wagen (tijdelijk) overgebracht naar Lelystad, waar de wagen wordt opgeslagen. Hierdoor ontstaat er meer ruimte in de werkplaats, zodat andere restauratie projecten voortgang kunnen vinden. Het is de bedoeling in de loop van 2006 een tweede rijtuigloods te bouwen te Hoorn, waardoor er meer stallingsruimte ontstaat.
1908-1932 | In dienst bij de TNHT | |
---|---|---|
1932-1943 | In dienst bij NZH | |
1943 | Vordering door Duitse bezetter, overgebracht naar Chemnitz. | |
1944 | Overgebracht naar Duits Waddeneiland Wangerooge | |
1972 | Voorzien van een nieuw gelaste wagenbak. Vernummering van DB 71054 in DB 63054. | |
2002 | Verwerving door Museumstoomtram, overgebracht naar Hoorn | |
2005 | Na restauratie in dienst gesteld | |
2005 | Opgeslagen in Lelystad |
Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.