Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 33 van de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS)

1

(c) A.R. van Ravesteijn

2
NaamKanarie
TractievormDiesel
FabrikantSpoorijzer, Delft
TypeRT 8
Fabrieksnummer109
Bouwjaar1952
Spoorwijdte700 mm
StandplaatsHeteren
Bedrijfswaardigja
Gewicht1.5 ton
Lengte o/b1,8 m
AsindelingB-dm
Vermogen8 PK (5,9 kW)
Max. snelheid10 km/h
Tractiedetails

Motor :Farymann 1 cyl 4 takt luchtgekoeld 1500 rpm.
Motornummer: 0716
Motortype: 21 LD

Oorspr.eigenaarsOving Spoor H.I. Ambacht, Snoei Krimpen/IJssel, houtbereiding G.Rozendaal Kampen
      

De machine is in 1957 gebouwd door Spoorijzer Delft, en is daarna in het eigen verhuurpark gekomen. In 1970 is de loc overgegaan naar de Firma Oving te Hendrik Ido Ambacht voor de uitbreiding van het Oving huurpark. De Spoorijzer eigendomskenmerken werden verwijderd en de loc werd voorzien van een ronde Oving plaat op de motorhuif. Hier is tevens de motor vervangen door een luchtgekoelde motor, omdat de huurders de watergekoelde motoren nog wel eens stuk lieten vriezen.

In 1991 dook de loc op bij de (handels)firma Snoei in Krimpen aan de IJssel en werd verkocht aan houtimpregneerbedrijf G. Rozendaal in Kampen. Hier heeft de loc ook zeer waarschijnlijk haar gele kleur gekregen, welke zij tot op de dag van vandaag nog heeft. De loc werd gebruikt voor het in- en uitrijden van houtwagens in de impregneerketels. Hier heeft zij drie jaar gewerkt tot de loc te licht werd bevonden en opgeborgen werd.

In 1999 is de loc aangekocht en bij de GSS terechtgekomen. Vlak na binnenkomst heeft de loc gelijk een uitgebreide restauratie gehad. Hierbij is de loc geheel uit elkaar gehaald, gezandstraald en weer van een verse verflaag voorzien. Helaas was de verfkwaliteit niet goed en het plaatwerk in 2004/2005 voorzien van een nieuwe verflaag. Bovendien was een kleine revisie van de versnellingsbak nodig. Tijdens de open dag van 17 juli 2005 is de lok weer na de restauratie in bedrijf gesteld.

Tijdens een gastoptreden bij Steenfabriek de Werklust in Losser is helaas het remwerk defect geraakt. In de winter van 2008 is het remwerk gedemonteerd, zijn (potentieel) kwetsbare delen vervangen en is het geheel weer gemonteerd en afgesteld. Sinds begin 2008 is de loc weer regelmatig bij de GSS in bedrijf te zien.

Links

Data beheerd door:
Rogier Bennebroek, email: rogier.bennebroek(a)nmld.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.