Loc 14 van de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS)
Naam | Purit |
---|---|
Tractievorm | Diesel |
Fabrikant | Diepholzer Maschinenfabrik Fritz Schöttler GmbH DIEMA, Diepholz |
Type | DS 14 |
Fabrieksnummer | 2044 |
Bouwjaar | 1957 |
Spoorwijdte | 700 mm |
Standplaats | Heteren |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 2.8 ton |
Lengte o/b | 2,475 m |
Asindeling | B-dm |
Vermogen | 15 PK (11,0 kW) |
Max. snelheid | 12 km/h |
Oorspr.eigenaars | Purit Maatschappij Klazienaveen |
Hist. nummers | D 5 |
Deze loc heeft het meerendeel van de dienstjaren gereden voor de Purit Mij in Klazienaveen. Op het uitgestrekte smalspoornet werd dagelijks gereden met lange turftreinen. Nadat de turfwinning in Nederland is gestopt heeft de GSS de loc en drie bijbehorende wagens overgenomen. Daardoor is een historische combinatie bewaard gebleven.
Bij de GSS werd de loc regelmatig gebruikt in de dagelijkse dienst. De loc is prettig te bedienen en betrouwbaar in gebruik.
Vanaf oktober 2000 is deze loc uitgeleend aan de Steenfabriek Randwijk, in verband met een defect aan hun eigen dieselloc. Steenfabriek Randwijk gebruikte toen nog dagelijks het smalspoor om klei aan te voeren en had een loc nodig voor de dagelijkse dienst. De Loc van Steenfabriek Randwijk is overgebracht naar de GSS om de restauratie te onderzoeken. Dit bleek echter omvangrijk, waarna de steenfabriek ervoor koos om de loc 14 van de GSS te huren. In 2003 stopte de steenfabriek met het grootschalig produceren van bakstenen en specialiseerde zich in het vervaardigen van steensoorten en maten in afwijkende vorm en kleur, vaak ten bate van diverse restauratie projecten waar de reguliere baksteenindustrie geen passend product meer voor heeft. Vanwege dit kleinschalige karakter stopte de steenfabriek het kleivervoer per spoor en kwam de loc weer terug naar de GSS.
In dezelfde tijd bleek dat de oude locatie van de GSS in Erlecom weinig toekomst bood. De GSS ging actief op zoek naar een nieuwe locatie en dat is uiteindelijk Steenfabriek Randwijk geworden! Sinds 2006 is deze loc weer terug op een bekende plek en staat weer op het vertrouwde spoor bij de kleitoevoerkast. Deze loc is dus weer terug op een historische locatie en is bovendien de laatste actieve smalspoorloc geweest voor de aanvoer van klei in de Nederlandse grofkeramische industrie.
Levensloop | ||
---|---|---|
1957 | IVB NV, Zwolle | |
19?? | Torfwerk Purit, Klazienaveen | |
1994 | Gelderse Smalspoor-Stichting, Wychen later Erlecom | |
2000 | Uitgeleend aan de steenfabriek Randwijk | |
2004 | Weer terug bij de GSS | |
2006 | Gelderse Smalspoor-Stichting, Heteren |
Data beheerd door:
Rogier Bennebroek, email: rogier.bennebroek(a)nmld.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.