Rijtuig 19 (B19) van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Naam | SHM B19 |
---|---|
Fabrikant | NMVB-Werkplaats Kuregem |
Type | Personenrijtuig |
Bouwjaar | 1951 |
Spoorwijdte | 1435 (Oorspronkelijk mm |
Standplaats | Opslag in Benningbroek |
Bedrijfswaardig | nee |
Asindeling | 2'2' |
Oorspr.eigenaars | Belgische Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (NMVB) |
Hist. nummers | NMVB 19492, SHM B19 |
In 1951 bouwde de NMVB-werkplaats te Kuregem de serie 19480-19499 voor de Belgische Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (NMVB). De rijtuigen werden gebouwd op een frame en bogies van Ragheno. De rijtuigen hebben dienst gedaan op de metersporige NMVB-lijnen in de regio Brussel. Op 1 september 1972, bij de opheffing van lijn L (Brussel Zuid--Leerbeek), werden de rijtuigen buiten dienst gesteld en opgeslagen in het depot Het Rad in Anderlecht.
In 1974 werd de NMVB 19492 verkocht aan de Museumstoomtram en overgebracht naar Hoorn. Hier is het, van oorsprong, smalspoorrijtuig omgespoord tot normaalspoor (1435 mm) en is het rijtuige "verHollandst" met houten schootjes onder de ramen. In 1977 is er een buffetafdeling ingebouwd, zodat vanuit het rijtuig de gasten van koffie, thee en versnaperingen konder worden voorzien.
Bij de Museumstoomtram is het rijtuig in dienst gekomen onder het nummer SHM B19. In 1990 is de SHM B19 buiten dienst gesteld vanwege de slechte staat waarin het rijtuig verkeerde, waarna het in 1995 werd afgevoerd naar de opslag bij Corus in Beverwijk.
1951-1972 | In dienst bij de NMVB als personenrijtuig | |
---|---|---|
1974 | Verkocht aan de Museumstoomtram, overgebracht naar Hoorn en omgespoord | |
1974-1990 | In dienst bij de Museumstoomtram als personenrijtuig | |
1977 | Buffetafdeling ingebouwd | |
1990 | Buiten dienst | |
1995 | Overgebracht naar opslag bij Corus in Beverwijk |
Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.