Loc 204 van Museumspoorlijn STAR
Naam | Sik |
---|---|
Tractievorm | Diesel-elektrisch |
Fabrikant | Werkspoor, Amsterdam |
Type | Sik |
Fabrieksnummer | 652 |
Bouwjaar | 1934 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Stadskanaal |
Bedrijfswaardig | ja |
Status NRR | A |
Gewicht | 21 ton |
Lengte o/b | 7,22 m |
Asindeling | Bo |
Vermogen | 85 PK (62,5 kW) |
Max. snelheid | 60 km/h |
Tractiedetails | Diesel-electrisch (dieselmotor: Stork Ricardo C153, elektrische uitrusting: Heemaf) |
Oorspr.eigenaars | Nederlandse Spoorwegen (NS), Strukton |
Sik 204 is de op één na oudste nog bestaande locomotor uit de serie 200/300, en afkomstig uit de prototype-serie 201-212 uit 1934. Na een lange carrière bij de NS kwam de 204 eind jaren '90 onder de hoede van Strukton. Omdat er eigenlijk geen werk meer voor was, heeft Strukton al vrij snel vrijwel al haar Sikken in permanente bruikleen gegeven aan o.a. museumspoorlijnen. Zodoende werd de 204 in de loop van 1999 van haar laatste standplaats Lage Zwaluwe overgebracht naar de Watergraafsmeer, om in augustus door te gaan naar Veendam.
Sindsdien is deze Sik ondergebracht bij de STAR, en is daar 'geadopteerd' door enkele medewerkers. In de zomer van 2000 is de Sik in de originele groene kleurstelling geschilderd. Eind 2004 verwierf de 204 de A-status in het Register Railgebonden Monumenten.
Sinds eind 2003 stond de 204 terzijde, in afwachting van groot motoronderhoud en herstel van enkele kleinere defecten. Hier is eind juni 2008 mee begonnen. De opknapbeurt van de 204 omvatte het onderhoud aan het remwerk en de dieselmotor (inclusief nieuwe pakkingen), het verwijderen van enkele 'moderne' onderdelen, het blank maken van het houtwerk, het conserveren van huiven, machinistenhuis en accubak en tot slot een schilderbeurt. Na een proefrit op 10 september 2008 is de 204 op 16 september 2008 weer in dienst gekomen.
Data beheerd door:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.