Rijtuig Bd 7507 van Stichting Stoomtrein Goes Borsele
Fabrikant | Beijnes, Haarlem |
---|---|
Bouwjaar | 1923 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Goes |
Bedrijfswaardig | ja |
Status NRR | A |
Gewicht | 40 ton |
Lengte o/b | 19,800 m |
Asindeling | 2'2' |
Oorspr.eigenaars | Nederlandse Spoorwegen (NS) |
Hist. nummers | NS Bd 7507, NS Bec 8509, NS Cec 8597, Cec 8590, Cec 8190, B 5208, B 5358 |
Het eerste geheel stalen materieel voor reizigersvervoer in Nederland was het materieel '24, in de volksmond beter bekend als de blokkendozen.
Voordat de NS dit materieel in grotere aantallen liet bouwen, werd een tiental proefrijtuigen in dienst gesteld. Zo kon men ervaring opdoen met het nieuwe materieel, dat voorzien was van een geklonken stalen rijtuigbak. De rijtuigen van de proefserie Bd 7501 - 7510 werden de eerste jaren ingezet in internationale treinen, bijvoorbeeld in D- treinen naar Parijs. Hierin vielen ze door het ontbreken van coupés wel uit de toon. Na twee jaar werden ze verbouwd tot rijtuigen die bestemd waren voor elektrische treinstellen.
Het rijtuig van de SGB, de Bd 7507, werd gebouwd door de firma Beijnes te Haarlem in 1923. De lengte over de buffers is 19,8 meter en gewicht bedraagt 40 ton. In het rijtuig kunnen 64 reizigers plaatsnemen op de met groen trijp beklede banken. De van groen en wit behang voorziene wanden zijn afgewerkt met teakhout. Het rijtuig is geheel donkergroen geschilderd. De opschriften in het rijtuig zijn in drie talen geschreven, dit vanwege de inzet in de internationale dienst. Tevens is er stoomverwarming in aangebracht. Op de koppen zijn houders aanwezig voor de seinborden van de diverse landen. Het rijtuig is voorzien van zwanenhalsdraaistellen en vouwbalgen met de klassieke vouwbalgophanging.
Bij de verbouwing in 1925 werden al deze voorzieningen die voor het internationaal verkeer benodigd waren verwijderd. Tevens werden de stalen kopdeuren vervangen door houten exemplaren en werd de stoomverwarming vervangen door elektrische kachels. Het rijtuignummer werd nu B 8509.
In 1935 werd de B 8509 verbouwd tot 3e klasse rijtuig C 8597, in 1957 werd het weer verbouwd tot getrokken rijtuig, nu met het nummer B 5208. Het werd hierbij blauw geschilderd en voorzien van een gele bies. In 1973 werd het als B 5358 buitendienst gesteld, waarna de SGB het in 1974 kocht. Als rijtuig B132 deed het daarna enige jaren dienst in de SGB-treinen. In 1995 werd gestart met een totale restauratie van het rijtuig.
De Bd 7507 is het oudste nog bestaande blokkendoosrijtuig en het is de enige overgebleven vertegenwoordiger van de serie die in de internationale treinen dienst heeft gedaan. Daarom is het door de SGB weer teruggebracht in de originele toestand, dat wil zeggen de situatie van 1923. Bijdragen van vele donateurs, sponsors en fondsen maakten deze restauratie mogelijk.
Dankzij de inzet van de vrijwillige medewerkers van de SGB is het rijtuig geheel gedemonteerd tot op het kale casco en, na conservering van alle onderdelen, weer gemonteerd. Zowel van binnen en buiten ziet het rijtuig er weer uit alsof het net de fabriek in Haarlem heeft verlaten. In deze toestand zal het rijtuig dan ook deel uitmaken van de 'internationale D-trein' die de SGB voor ogen heeft.
Data beheerd door:
Ralph van Meer, email: destoomtrein(a)home.nl
Steef Janssens, email:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.