Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Gesloten goederenwagen CHD 7601 van Stichting Stoomtrein Goes Borsele

1

Foto: Ralph van Meer, Goes, 11 september 2011

2
FabrikantVan der ZIjpen en Charlier, Koln-Deutz (D)
Bouwjaar1882
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsGoes
Bedrijfswaardignee, in revisie
Status NRRA
Asindeling2
Oorspr.eigenaarsHollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM), Nederlandse Spoorwegen (NS)
Hist. nummersHSM CHD 6376, NS CHD 7601
      

Een zeer oude goederenwagen van de HSM (Hollandsche Spoorweg Maatschappij) is de gesloten wagen CHD 6376 (?). Van de wagen is het bouwjaar en het nummer niet exact bekend. De aanwezige fabrieksplaat vermeldt het fabrieksnummer 25958 en de fabrikant Van der Zypen en Charlier. De HSM bouwde vanaf 1880 tot 1919 enkele duizenden van deze standaard gesloten wagens. De SGB-wagen behoort op grond van de beschikbare informatie tot de eerste 130 wagens van de eerste serie van circa 3500 wagens. De wagen werd dus omstreeks 1880 gebouwd. De hoofdafmetingen van de HSM-wagens ontliepen die van de Staatsspoorwegen niet veel. Wel kregen de HSM-wagens type CHD direct ijzeren stijlen op de wanden terwijl de Staatsspoorwegen in de eerste jaren nog houten stijlen toepaste. Het draagvermogen van dit type wagens was 10 ton, in sommige uitvoeringen 12 ton. Van dit type wagen bestonden bij de HSM ook aangepaste wagens die als veewagen of kaaswagen dienstdeden.


De wagens werden afgeleverd zonder remwerk. In latere jaren werd dit alsnog toegevoegd. Vanaf 1912 waren de nieuwe CHD’s moderner uitgevoerd met geperste ijzeren scheenplaten en modernere glijlager aspotten. Ook vervielen de ijzeren schoren in de wanden: ze werden vervangen door ijzeren hoekplaten die de wagenbak moesten verstevigen. Deze voorzieningen werden sindsdien door de spoorwegondernemingen op alle nieuwe gesloten wagens toegepast. Ook van deze nieuwe en wat grotere goederenwagens (groentewagens) bezit de SGB een exemplaar. In de twintiger jaren gingen de Staatsspoorwegen en de HSM op in de Nederlandsche Spoorwegen en werd het wagenpark samengevoegd. De wagen kreeg toen een NS-nummer, vermoedelijk in de serie 7601. Het exacte nummer wordt wellicht nog op de wagenbak teruggevonden. Onderzoek is op dit punt nog gaande. De gesloten wagens waren in die jaren doorgaans donkergrijs geschilderd. De wagens konden gebruikt worden voor vervoer van allerlei goederen, bijvoorbeeld stukgoed.


De wagen in de SGB-collectie deed dienst tot circa 1950. Hierna werd de wagenbak van de wielen gelicht en naar Spierdijk in Noord-Holland overgebracht. Hier werd de wagen op het erf van een boerderij geplaatst en als stal of schuur gebruikt. Nadat in 2003 een nieuwe schuur was gebouwd, moest de wagen het veld ruimen. Gelukkig kon de SGB die overnemen. De wagen verkeert nog in een redelijke staat en bevat nog vele oorspronkelijke details. De komende jaren wordt de wagen gerestaureerd voordat ze in dienst kan worden genomen. Uiteindelijk keert dan een fraaie representant van een grote en belangrijke serie gesloten goederenwagens in Nederland terug op de rails. Omdat de wagen zeer representatief en zeldzaam is, heeft deze wagen de A-status binnen de Mobiele Collectie Nederland.


In 2011 is met de revisie van deze goederenwagen begonnen. Het werk zou uitbesteed wordten aan het nijverheidscentrum te Goes, alwaar de bak ook naartoe gebracht was. Na een grote brand bij het nijverheidscentrum is de kale bak (alleen stalen karkas was nog over, al het resterende houtwerk is door de brand opgebrand) terug naar de SGB gekomen, alwaar de kleine schade door de brand door de eigen vrijwilligers is hersteld. Meer info volgt spoedig.

Links

Data beheerd door:
Ralph van Meer, email: destoomtrein(a)home.nl
Steef Janssens, email:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.