Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Gesloten goederenwagen CHRKS 24758 van Stichting Stoomtrein Goes Borsele

1

Goes, zomer 2012. Foto: Steef Janssens

2
NaamAchtienluiker
FabrikantWerkspoor, Amsterdam (NL)
Bouwjaar1929
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsGoes
Bedrijfswaardigja
Status NRRC
Lengte o/b10,67 m
Asindeling2
Oorspr.eigenaarsN.V. Nederlandse Spoorwegen (NS)
Hist. nummersNS CHRKS 24758, NS 40 84 980 1 504-1, NS 30 84 941 1 537-8
      

De Nederlandsche Spoorwegen (NS) kenden in de twintiger jaren van de vorige eeuw een grote variëteit aan goederenwagens. Dit was de erfenis die NS meekreeg van de diverse spoorwegmaatschappijen waaruit ze ontstond. Vooral in de 19e eeuw waren er vele fabrikanten van spoorwegmaterieel zodat er allerlei verschillende wagens ontstonden.

Om de oudste gesloten goederenwagens te vervangen en het park meer te standaardiseren werd door NS in 1929 en volgende jaren een nieuwe serie gesloten goederenwagens in dienst gesteld. Het waren wagens met een stalen frame en spanten en een houten opbouw en dak. Ze vertoonden veel gelijkenis met de standaard gesloten goederenwagen type CHD van de Hollandsche IJzeren Spoorweg¬maatschappij (HSM). De lengte van de wagens werd gestandaardiseerd op 10.670 mm. zodat hier bij de inrichting van laad- en losperrons rekening mee kon worden gehouden. Door de aanwezigheid van een groot aantal ventilatieopeningen in de wagenbak waren deze wagens zeer geschikt voor het vervoer van groenten. Ze kregen dan ook als bijnaam 'achttienluiker'.

Bij de bouw waren de wagens nog onberemd zoals veel goederenwagens in die jaren. Voor 1934 hadden goederentreinen geen beremming op alle wagens. Een deel van de goederenwagens in een trein was voorzien van een schroefrem die bediend kon worden door de remmer vanuit het remmershuisje op de wagen. In 1934 werd de doorgaande luchtrem voor de goederentreinen ingevoerd. Hierdoor moesten alle goederenwagens worden aangepast, ook de 'achttienluiker'. In ieder geval moest een luchtleiding worden gemonteerd en dikwijls werden ook remmen aangebracht. Door de doorgaande luchtleiding onder de gehele trein konden alle van remmen voorziene wagens vanaf de locomotief bediend worden.

De SGB bezit één wagen uit de grote serie van de 'achttienluikers'. Deze heeft het nummer NS CHRKS 24758. De wagen werd in 1929 gebouwd door Werkspoor te Amsterdam. Bij een modernisering werd de wagen naderhand voorzien van rollager aspotten in plaats van glijlagers. In de vijftiger jaren werd de wagen verbouwd en werden veel ventilatieopeningen dichtgemaakt. Bij de invoering van de computernummering kreeg de wagen het nummer 40 84 980 1 504. Nadat de wagen door NS buiten gebruik werd gesteld, werd ze overgenomen door het Nederlands Spoorwegmuseum. Toen de wagen ook daar overcompleet raakte, werd ze verworven door de SGB.

In 2008 is gestart met de complete restauratie van de wagen. De wagen wordt dan geheel worden teruggebracht in de oorspronkelijke uitvoering. Daartoe zullen diverse luiken en roosters moeten worden gereconstrueerd. De wagen wordt natuurlijk ook geconserveerd en in de oorspronkelijke kleuren geschilderd. Hierna kan de wagen weer dienstdoen in de historische goederentreinen. Aangezien er van dit type goederenwagen meerdere exemplaren in Nederland bewaard gebleven zijn, heeft deze wagen een C-status in het Register Railmonumenten.

De restauratie werd afgerond in het najaar van 2011. Sindsdien rijdt de wagen in de historische goederentrein. De wagen wordt ook ingezet voor extra fietsenvervoer. De wagen is voor dienst in personentreinen voorzien van een doorgaande stoomleiding.

Data beheerd door:
Ralph van Meer, email: destoomtrein(a)home.nl
Steef Janssens, email:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.