Loc 1501 van Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Foto: Ralph van Meer, Roosendaal, 4 juli 2004
Tractievorm | Elektrisch |
---|---|
Fabrikant | Metropolitan Vickers, Manchester (GB) |
Bouwjaar | 1954 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Utrecht Maliebaan |
Bedrijfswaardig | nee |
Status NRR | B |
Gewicht | 100 ton |
Lengte o/b | 18,1 m |
Asindeling | Co'Co' |
Max. snelheid | 130 km/h |
Oorspr.eigenaars | British Rail (BR), Nederlandse Spoorwegen (NS) |
Hist. nummers | BR 27003, NS 1501 |
Loc 1501 is na buitendienststelling overgegaan aan de Werkgroep 1501, een werkgroep die is opgericht door een aantal Rotterdamse en Haagse machinisten. Eind jaren '90 is de Stichting Klassieke Locomotieven (KLOK) opgericht, om ook niet-NS'ers de mogelijkheid te bieden het behoud van de loc te ondersteunen.
Na diverse revisies is de loc geruime tijd rijvaardig geweest en heeft gedurende meer dan 15 jaar vele ritten gemaakt. Onder andere door de veranderingen op het Nederlandse spoor is de loc eind 2007 buiten dienst gegaan. Het bleef weliswaar een vurige wens de loc in revisie te nemen, echter is dit tot aan 2021 niet gelukt. Wel kreeg de loc in 2020 een opknapbeurt om daarna in het Spoorwegmuseum te worden tentoongesteld. Op 1 juni 2021 ging de loc in eigendom over naar het Spoorwegmuseum.
Data beheerd door:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.