Rijtuig NS AB 7709* van Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Fabrikant | Werkspoor NV, Utrecht |
---|---|
Type | ABd plan D / serie AB 7701 - 7720 |
Bouwjaar | 1950 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Utrecht Maliebaan |
Bedrijfswaardig | ja |
Status NRR | B |
Gewicht | 47 ton |
Lengte o/b | 22,650 m |
Asindeling | 2'2' |
Max. snelheid | 140 km/h km/h |
Oorspr.eigenaars | Nederlandse Spoorwegen (NS), Stoomstichting Nederland (SSN) |
Hist. nummers | 1950: AB 7709 / 1956: A 7709 / 1966: 51 84 18-40 111-4 |
* = Het rijtuig is dienstvaardig.
Rijtuig AB 7709 werd in 1950 door de Fa J.J. Beijnes te Haarlem gebouwd en behoort tot de serie AB 7701 - 7720. Deze rijtuigen zijn met een aantal leeftijdgenoten gefinancierd uiit het investeringsplan Plan D. Ze waren geschilderd in de hoofdkleur turquoise, waarvan ook de elektrische locomotieven uit die tijd waren voorzien.
Er was kort na de oorlog nog steeds een groot materieeltekort, waarom ze aanvankelijk in de binnenlandse sneltreindienst werden gebruikt en wel voornamelijk op de trajecten Amsterdam - Groningen / Leeuwarden en Amsterdam - Twente. Pas na de instroom van de blauwe rijtuigen Plan E (zie ook rijtuig C 6703 van het Spoorwegmuseum) werden ze in het internationale verkeer door geheel Europa ingezet.
De lichte, turquoise kleur bleek erg besmettelijk. Bovendien was de kleur niet bestand tegen de wasmiddelen die nodig waren om roest van remblokkenstof van de ramen te verwijderen en wasmachines voor treinen waren er nog niet. Het armoedige uiterlijk gaf aanleiding tot het besluit in 1954 om de rijtuigen en elektrische locomotieven donkerblauw te schilderen.
(Deze beschrijving is nog niet definitief. BS 21/10'08)
Data beheerd door:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.