Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Aanhangrijtuig 663 van TS-Depot Scheveningen (TS Schev)

Foto: Copyright Raymond Naber

NaamGTr 663
FabrikantWerkspoor, Amsterdam
TypeAanhangrijtuig
Bouwjaar1912
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsCentrale Werkplaats HTM, Lijsterbes
Bedrijfswaardignee, in revisie
Asindeling2
Oorspr.eigenaarsGemeentetram Amsterdam (GTr), Noord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij N.V. (NZH)
Hist. nummersGTr 445, GTr 663, NZH B32
      

Aanhangrijtuig GTr 663

In 1911 (421-430) en 1912 (431-452) bouwde de Firma Werkspoor de serie 421 - 452 voor de Gemeentetram Amsterdam (GTr). Bij de GTr kwam de serie in dienst als aanhangrijtuigen, waarbij de gehele serie voor 1919 werd venummerd in 639 - 670. In 1940 gingen de rijtuigen 662 - 667 over naar de Noord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij N.V. (NZH). In 1941 gingen 4 rijtuigen over naar de Gemeente Electrische Tram Arnhem (GETA), de 651, 654, 656 en 657. Alle overige rijtuigen zijn voor 1959 afgevoerd.


Bij de NZH kwamen de GTr aanhangrijtuigen 662 - 667 in dienst onder de nummer B 31 - 36 en deden dienst op de stadsdienst in Haarlem. De NZH B32 werd in 1948 afgevoerd, de overige in 1949 - 1950. De B32 kwam terecht bij het Nederlands Tram Museum in Weert.


Uiteindelijk is het aanhangrijtuig bij de Tramweg Stichting (TS) terecht gekomen, waar in 2005 is gestart met de restauratie in de Centrale Werkplaats van de HTM (CW Lijsterbes). Het aanhangrijtuig, wat uniek is in Nederland omdat het nog het enige tweeassige aanhangrijtuig met lichtkap betreft, zal worden gerestaureerd naar de toestand van 1916 als de GTr 663.


Geschiedenis

1912-1940    In dienst bij de GTr als aanhangrijtuig
1940-1948    In dienst bij de NZH als aanhangrijtuig
1948-19..    Verworven door het Nederlands Tram Museum in Weert
19..-2005    Verworven door de TS
2005    Start restaurtatie als GTr 663

Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.