Motorrijtuig RET 1 van de Stichting Romeo / Tramwegstichting Rotterdam
Naam | Motorrijtuig, 2 assig |
---|---|
Tractievorm | Electrisch |
Fabrikant | Ateliers de Constructions Métallurgiques, Nivelles, België |
Bouwjaar | 1905 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Rotterdam |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 10.000 ton |
Lengte o/b | 8,94 m |
Asindeling | Bo' |
Vermogen | 30 kW / 40 PK (22,1 kW) |
Tractiedetails | Electrische uitrusting ACEC, Charleroi, België. 2 motoren van 15 kW 20 Pk elk.
|
Oorspr.eigenaars | RETM, RET |
Hist. nummers | RETM 1 |
Dit motorrijtuig kwam, als onderdeel van de deelserie RETM 1 - 10 op 5 augustus 1905 in Rotterdam aan. Het motorrijtuig bood plaats aan 20 (op langsbanken) zittende en 16 staande passagiers. De balcons waren geheel open en werden in 1908 voorzien van kopramen. In 1922 werden, naar aanleiding van klachten van passagiers over de ventilatie de twee grote Boogramen vervangen door 6 kleinere ruiten waarvan de tweede en de vijfde geopend konden worden. Voor de afsluiting van de balcons was het motorrijtuig voorzien van klaphekjes.
Na beproevingen (men was in die tijd heel erg voorzichting met dien elektriek) werd op 24 augustus 1905 de eerste proefrit gereden en op 18 september 1905 reed het motorrijtuig ter gelegenheid van de feestelijke opening van Lijn 1 (Honigerdijk - Beursplein - Park) voor de Rotterdamsche Notabelen. Een dag later, 19 september 1905, begon de normale exploitatie op de eerste electrische lijn in Rotterdam in een 5 minuten dienst.
De serie 1 - 20 werd in 1931 afgevoerd. Twee motorrijtuigen, waaronder de RETM 1, werden bewaard voor museumdoeleinden. In augustus 1938 kwam de RETM 1 weer als zodanig in dienst ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van Koningin Wilhelmina. Tien jaar later gebeurde dat nog eens ter gelegenheid van het 50-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina en daarna werd het motorrijtuig in de Remise Delfshaven opgeborgen.
In 1965 werd het motorrijtuig weer opgeknapt ter gelegeheid van het 60-jarig bestaan van de electrische tram in Rotterdam en reed toen enkele ritten waarna het weer opgeborgen werd. In 1977 bestond de Rotterdamse Electrische Tram 50 jaar en werd een speciale tramlijn tijdens de weekends en woensdagen tijdens de vakantie periode ingelegd tussen de Noordzijde van het station CS en diergaarde Blijdorp. Motorrijtuig 1 ging hier, samen met het zusterrijtuig 11 op dienstdoen. Het succes was zodanig dat dit een terugekerend evenement werd en het lijnnummer 10 werd toegekend in 1981.
Motorrijtuig 1 reed zelfs op 17 mei 1981 een dag in Amsterdam ter gelegeheid van de manifestatie "Tram 81".
Het motorrijtuig 1 is eigendom van de Rotterdamse Electrische Tram en is in beheer bij de stichting ROMEO ( Rotterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers).
Data beheerd door:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.